Audi e-tron Sportback

Audi har nu presenterat e-tron Sportback

Vi har redan Audi e-tron men nu är det alltså dags för e-tron Sportback som är en sportigare SUV-modell med hög prislapp.

Elbilar är inget nytt längre, det är inget vi behöver ta upp på hur marknaden ser ut. Dock är det intressant och se vad för typ av modeller som blir elbilar och denna gången har Audi visat upp en ny som är e-tron Sportback och istället för en mindre och mer kompakt och billigare modell har man skapat en lika stor som e-tron i stort sett fast som coupe-version.

Audi e-tron Sportback är hela 4,9 meter lång, 1,93 meter bred samt 1,61 meter hög. Detta är ingen liten bil utan en riktig bjässe. I bagageutrymmet framtill får det plats 60 liter medan bagaget bak kommer kunna ta hela 615 liter.

Inne i bilen så är det som vanligt fullt med teknik och vi hittar bland annat Audi Virtual Cockpit som är en skärm på 12,3 tum men sen hittar vi två andra skärmar i mittkonsolen på 12,1 tum för den övre och 8,6 tum för den nedre skärmen.

Under skalet hittar vi en elmotor per axel vilket kommer ge totalt 360 hästar och 561 Nm i vridmoment. Detta gör att bilen kommer kunna ta sig 0-100 km/h på 6,6 sekunder och en elektroniskt begränsad topphastighet på 200 km/h. Det kommer finns ett boost-läge i denna modellen som kommer ge 408 hästar och 664 Nm under åtta sekunder om det skulle behövas, kan vara perfekt vid till exempel en lättare omkörning.

Batteripaketet ligger på 95 kWh vilket gör att bilen kommer kunna ta sig ungefär 44,6 mil på en laddning. Det är några mil fler än hos e-tron och det är tack vare optimeringen av kaross samt annorlunda inklätt inrede och mer aerodynamiska fälgar. Men Audi har valt att lösa lite andra problem som tidigare varit med elbilar, bland annat hittar vi nu en värmepump i e-tron Sportback där all överskottsvärme från batteriet kommer att användas för att värma upp batteriet samt bilen betydligt snabbare utan att ta energin från batteriet.

Det har nästan blivit standard men även e-tron Sportback kommer ha stöd för snabbladdning med stöd för 150 kW och detta gör att vi kan ladda batteriet till 80 procent på endast 30 minuter. Det finns lite olika laddmöjligheter med olika styrkor på laddaren men väljer man att ladda i ett vanligt eluttag så kommer styrkan att skruvas ner med 50 procent och hamna på under 10 kW.

Är man dock sugen på en Audi e-tron Sportback kommer man kunna lägga en beställning på bilen redan slutet på november och ska lanseras under våren 2020. Prislappen för e-tron Sportback 50 är den billigaste modellen och kostar från 827 000 kronor och då får vi en räckvidd på 34,7 mil. Vill man dock ha lite mer fart och krut så är det e-tron Sportback 55 som gäller, då får man 360 hästar och räckvidd på 44,6 mil men då hamnar också prislappen på 919 400 kronor.

Audi e-tron Sportback Audi e-tron Sportback Audi e-tron Sportback Audi e-tron Sportback Audi e-tron Sportback Audi e-tron Sportback

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *