Audi har äntligen uppdaterat sin mest sålda SUV och även fyllt den med teknik, men vart brister det egentligen hos en så populär bil?

Tro det eller ej men det är åtta år sedan vi fick se Q5 för första gången och ganska snabbt blev det en succé och största anledningen har nog varit storleken på bilen som passar många speciellt många företag.

Nu åtta år senare är det alltså dags för en ny generation Q5 och inte någon mindre facelift utan här snackar vi helt enkelt om en helt ny bil med en rad nyheter och förbättringar från föregångaren.

När man ser nya Q5 bara lite snabbt så får man känslan av att det inte är så stor skillnad mot tidigare bilen, men när man väl ställer dessa två bredvid varandra inser man att det är en enorm skillnad och Audi har verkligen dragit nytta av sin nya design som vi tidigare känner igen hos bland annat nya Q7.

Fronten på bilen påminner väldigt mycket av nya Q7 som kanske inte är lika stor men har samma former och den brutala looken med bland annat dom nya LED-lamporna fram och den nya grillen.

Även bakdelen på Q5 har fått sig ett lyft men här känner vi igen oss från tidigare Q5 som har en bred bak med helt nya lampor och den enorma bagageluckan som verkar vara Audis grej när det kommer till deras SUV:ar. Här har man egentligen inte lånat nånting från Q7 enligt oss utan valt att behålla så mycket som möjligt från gamla Q5 fast med fokus på detaljer som ska få bilen att kännas modern och det lyckades Audi riktigt bra med denna gången, det är oftast dom små detaljerna som kan få en att titta en extra gång.

Men ok, ni är med på att det har hänt en hel del på Q5 utvändigt men där det verkligen har hänt är när vi väl sätter oss i bilen samt all teknik som Audi tryckt in i bilarna som ibland kan göra oss lite oroliga, vi har tyvärr ingen bra erfarenhet av att allt för mycket teknik skulle funka på en Audi.

Det första vi lägger märke till är Audis nya lilla växelspak som tar betydligt mindre plats och är så mycket snyggare och skönare att titta på. Vi såg denna första gången i nya Audi Q7 och nu känns det som att alla Audi-modeller har fått den, äntligen!

Det andra vi la märke till direkt som vi i nuläge inte kan vara utan i en Audi är virtual cockpit som är en skärm på 12,3 tum som vi hittar bakom ratten och nu inte endast visar hastighet, varvtal, bränsle m.m. utan mycket mycket mer än så. Här man kan till och med välja vad som ska visas i vilken storlek, väldigt användbart som vi ofta använder är GPS-fönstret som man kan få större och visar exakt samma bild som på skärmen i mittkonsolen fast här slipper man knappt släppa blicken från vägen. Stort plus och bara en av många funktioner som vi inte kan vara utan och hoppas på bilar utrustade med virtual cockpit som standard inom en snar framtid. Vill man dock ha virtual cockpit idag så kostar det nästan 30 000 kronor extra vilket vi har svårt att säga om det verkligen är värt det, vi hade hellre velat se de som standard i en bil som nya Q5.

I mitten hittar vi nu en skärm på 8,3 tum för menyer med mera och som tur är så har Audi inte valt att gå på pekskärm utan istället har man ”ratten” att navigera sig med samt ett ”touch-yta” som man kan navigera sig via också. Menyerna är väldigt enkla och är inga problem som helst att navigera sig igenom under körning eller att lära in för nya passagerare i bilen.

Standard för alla nya Q5 är att Audi bjuder på tre års ständigt uppkoppling via ett fabriksmonterat sim-kort som bland annat ska gynna för Google Earth (GPS) samt andra tjänster från Audi som kräver en uppkoppling och om man inte vill dra nytta av sin mobildata på telefonen. Denna uppkopplingen är via 4G-nätet (LTE) så hastigheten är det ingen fara med. Värt att nämna är att detta endast ingår om man väljer MMI Navigation Plus och efter dessa tre åren går att förlängas om så önskas.

Efter att kört flera SUV:ar så har vi lärt oss att en SUV är ingenting utan adaptiv luftfjädring där komforten blir avsevärt mycket bättre och bättre komfort än så går det nog inte att få i nuläget. Tyvärr är inte heller detta standard i nya Q5 utan är extrautrustning som går på 24 000 kronor och borde i denna klassen och i denna prisklassen enligt oss vara standard. Vi vet inte om är med hjälp av luftfjädringen eller däcken, eller både och som vi fick ner bullernivån i bilen men det är riktigt tyst inne i coupen vilket gör det bekvämt och roligt att köra längre sträckor med nya Q5.

Det är just detta med Audi som vi inte gillar, allt är extra, inte mycket som är standard i bilen. När bilen väl är utrustad med den senaste tekniken och sådant som ökar komforten så blir bilen även dyr, väldigt dyr vilket ganska snabbt gör att man kan titta på konkurrenterna för att se att vi hittar med utrustning i standardutförandet samt om man vill ha det extra kostar det långt ifrån lika mycket som hos Audi.

Som tur är så är fyrhjulsdriften (Quattro) standard i Q5 och skulle vara skrattretande om det inte var de, vi fick aldrig riktigt testa på fyrhjulsdriften denna gången men Audi har varit med i leken med just denna tekniken och vi kan inte tänka oss att detta skulle leda till något negativt om vi väl testade det.

Bilen som vi provkörde kom med 2.0 TDI motorn på 190 hästar och är tyvärr den enda dieselmotorn som finns att välja på just nu. Enligt Audi ska förbrukningen vara nere på 5.0l/100km men som vanligt kan vi inte riktigt hålla med om dessa siffror. Dock tycker vi ändå att förbrukningen är helt ok, vi fick ner den till 6.4-6.7/100km vilket ändå är helt ok enligt oss. Det kanske inte är den piggaste motorn med sina 190 hästar men vridmoment på 400 Nm gör ändå att bilen klarar 0-100 km/h på 7,9 sekunder och är som helst problem vid omkörningar eller komma upp i hastigheter på en påfart till motorvägen.

Något som vi inte tagit upp och heller inte kommer göra är alla säkerhetssystem som Audi tryckt in i bilen och flera av dessa känner vi igen från andra Audi-modeller och som vanligt, de flesta kostar extra.

Audi Q5 är utan tvekan en riktigt bra bil med många nyheter och många bra förbättringar mo föregångaren, men där det brister hos Q5 som många andra Audi modeller är utrustningsnivån som är så låg och gör att bilen i slutändan med bra teknik som ökar komfort samt säkerhet gör att bilen blir dyr, väldigt dyr.

Vi hoppas att Audi i framtiden kan börja trycka in lite mer av sin så bra teknik som standard och inte kräva en massa pengar av oss för sådant som andra biltillverkare börjar erbjuda som standard.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill ni vara med och diskutera?
Dela med er av era tankar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *