Biltest: Audi Q7 e-tron

När det kommer till laddhybrider så är vi annars vana att se dessa hos sedaner eller kombi bilar, inte särskilt ofta med modeller som Q7, en stor SUV.

Det är inte första gången som vi testar en laddhybrid, men det är första gången vi testar denna tekniken i en av dem större modellerna på marknaden och det största intresset som vi har är hur långt vi egentligen kan köra med en laddning, svaret fick vi ganska snabbt.

För att få oss en uppfattning av bilen utan att läsa på vad Audi säger om bland annat räckvidden på Q7 e-tron så kom vi cirka 45 km på en full laddning och det ska påpekas att vi inte var allt för lätta på gasen för att se hur elmotorn som får bilen att rulla kan prestera. Enligt Audi ska man komma 56 km så det är inte långt ifrån och vi hade nog klarat av 50 km om vi lättade på gasen lite.

Väljer man att köra på både diesel motorn och elmotorn så klarar bilen 0-100 km/h på endast 6,2 sekunder och det känns när man väl börjar gasa. Detta är helt klart godkända siffror med tanke på att bilen har en tjänstevikt på 2.5 ton.

audiq7etron-7

Audi Q7 e-tron är utan tvekan det bästa utav två världar där vi får chansen att köra en stor SUV men väldigt snålt till och med på bara el om vi vill det. En full laddning av bilen tar cirka åtta timmar via ett vanligt uttag i hemmet (220v) och precis som många andra kan man välja att ladda bilen antingen via trefas eller via 220v-uttag som är det mer vanliga.

Audi är i sina andra modeller väldigt duktiga med tekniken i bilarna och Q7 e-tron är inget undantag, via instrumentpanelen är Audi extremt duktiga med att hjälpa oss att hålla koll på förbrukning samt hur mycket batteri det finns kvar samt tips på hur man kan köra för att få ut som mest ur batteriet.

Med hjälp av Battery Charge kan man via bromskraftåtervinningen välja att ladda upp batteriet och det kan vara såpass lite så att man klarar sig i stadsmiljöer eller kommer iväg med bjässen.

När vi tankat bilen full med diesel och laddat batteriet fullt så visar Virtual cockpit (digitala instrumentpanelen) att bilen ska ta sig cirka 140 mil vilket man ska ta med en nypa salt, men 100 mil kom vi ganska lätt och hade vi kört lite smartare skulle vi nog kunna kräma ur ytterligare ett tiotal mil.

audiq7etron-2

Bilen som vi fick prova på var inte helt oväntat full med utrustning och teknik, bland annat luftfjädring som gjorde att buller inne i bilen och komforten är bland det bättre vi varit med om och speciellt när det kommer till en Audi.

Audi Q7 e-tron är precis som vi nämnt tidigare en perfekt kombination där vi får ta del av en stor och rymlig SUV tillsammans med möjligheten att köra på el för att få en så låg förbrukning som möjligt, enligt Audi ska förbrukningen ligga på endast 1,9 liter/100 km vilket inte är långt ifrån vad vi fick och vi blev mer eller mindre chockade med tanke på vikten och storleken på bilen.

Audi Q7 e-tron börjar från 825 000 kronor och då är nivån för standard när det kommer till utrustning högre där vi bland annat hittar Virtual cockpit som standard samt det största MMI-paketet som Audi erbjuder.

audiq7etron-4

Men det är ett saftigt pris för en bil som Q7 e-tron och fastän det är en låg förbrukning samt en skattefri bil i fem år så finns det inte många konkurrenter i samma klass vilket gör att Q7 e-tron sticker ut och tar över marknaden när det gäller SUV:ar med laddhybrider.

Omdöme

Audi Q7 e-tron är som vi tidigare nämnt enligt oss den perfekta kombinationen av att kunna köra en såpass stor bil på el i kombination med diesel.

Men där det brister väldigt mycket är priset på bilen som börjar på över 800 000 kronor och springer snabbt iväg med lite utrustning fastän Q7 e-tron har mer som standard än vanliga Q7, detta gör att många inte ser denna bilen som ett alternativ fastän många billar i samma klass med samma möjligheter.

Är man ute efter en stor bil med bra lastutrymme samt möjligheten till att köra snålt alternativt helt på el och inte skräms av den högre prislappen så är Q7 e-tron ett givet alternativ.

 

Modell Audi Q7 e-tron -2016
Motor/hk  V6 3.0 liter + 17,3 kWh – Totalt: 373 hästar
Nm  700
Maxhastighet  230 km/h
Acceleration 0 – 100 km/h  6.2 s
Förbrukning enl. tillverkare  1,8  l/100 km
CO2-utsläpp  48 g
Skatt  Skattefri 5 år
Pris  Från 825 000 kronor

audiq7etron-3 audiq7etron-5

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *