Att köra en cabriolet är en sak, men att köra en cabriolet med över 300 hästar är en helt annan sak men det är fortfarande en Audi och inte mycket som gör att bilen sticker ut.

Det är äntligen dags för en helt ny generation A5 och vi fick turen att få testa på S5 cabriolet som en första körning av den nya generationen. Det händer inte allt för ofta att vi kör just cabrioleter främst för att vädret kanske inte alltid tillåter det men även att marknaden är inte lika het för dessa bilar.

Men denna gången var det en S5 Cabriolet som gällde och det var egentligen bilen i sig vi är nyfikna på för att se vilket lyft den nya A5 egentligen har fått eller om det är sådant som vi redan känner igen.

När vi fick syn på bilen första gången så var det färgen, den blå-lilla färgen som fick vår uppmärksamhet som är en riktigt vänlig färg från smuts och skador, men även väl anpassad för en S5 som har sina kromade lister både på vindrutan och sidofönstren. Det är inte mycket som skiljer S5 mot en A5 förutom några mindre detaljer men det är just det som gör att bilen sticker ut lite och får den uppmärksamheten som den förtjänar.

Det som är nytt i denna generationen är en hel del, men till utseendet är det framförallt en sportigare look med nya strålkastare fram och bak samt en helt ny front med lägre och spetsigare nos. Väl inne i bilen så känner vi igen oss och det är Audi som vi känner igen, fastän det är en S5 så märks det inte särskilt mycket inne i bilen förutom att vi hittar en S5-logga vid den digitala hastighetsmätaren samt några andra S-klass logotyper här och var i bilen såsom ratten och växelspaken. Men vi hade gärna velat se att Audi får S5 att känna sig betydligt mer speciell än va det gör nu med tanke på att priset är betydligt högre och ska vara den exklusivaste A5-modellen som finns förutom RS5.

Men där det hänt mest i den nya generationen och framförallt S5 är under huven. Audi har tagit beslutet att välja bort V8 på 4.2 liter helt och istället ersätta den med en dubbelturbomatad V6 på 3.2 liter som ger 354 hästar. Detta gör att nya S5 klarar 0-100 km/h på 5,1 sekunder vilket känns men framförallt hörs i de nya avgassystemet. Dock får vi ingen riktigt känsla för att det skulle vara en V6 när vi startar bilen utan det är först när vi varvar över 3-4000 varv/min som det verkligen börjar hända saker och det är även då det går undan och vi får verkligen känna på att det är en S5 det handlar om.

Då vi inte provkör cabrioleter allt för ofta så har vi inte kunskapen om vilka funktioner som andra biltillverkare har med sina cabrioleter, men några plus hos Audi är att när väl taket fälls ner och temperaturen ute inte alltid är för att köra utan tak så ställer AC in sig för att hålla oss varma inne i bilen, samma sak om det är riktigt varmt ute, man behöver alltså inte oroa sig för att ställa in AC när väl taket är nerfällt.

Att fälla ner taket gör enkelt med ett knapptryck och det går att köra samtidigt men inte över 10 km/h som vi förstått det rätt men vi testade att rulla i dragläge samtidigt som taket höll på att hamna i rätt läge.

Alla på redaktionen bryr sig inte om just billjudet men när vi ser att en bil är utrustad med Bang & Olufsen och detta som standard så vet vi att det är bra och klart ljud. Men denna gången så fick vi blandade känslor och tyvärr inga bra känsla. Ljudet var inte klart alls och det gick inte alls ha samma höga volym som med tidigare Bang & Olufsen system vi testat på i Audi bilarna. Vi har försökt att lista ut om det kanske är ett annorlunda system för att det är en cabriolet eller om det bara är ett ”mindre” system eftersom det är standard i S5, men hur som helst så tycker vi inte det är Bang & Olufsen som vi annars känner till.

Audi S5 må sticka ut på utsidan lite men inte på insidan, vi kommer att sakna V8:an men V6:an med dubbla turbos gör ett toppen jobb och ger fortfarande ifrån sig ett vrål som vi älskar minst lika mycket som hos en åtta. Men Audi måste verkligen jobba med att få S5 att känna sig mer speciell förutom att endast trycka in en tuffare och mer högljudd motor.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill ni vara med och diskutera?
Dela med er av era tankar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *