Att en SUV på över två ton ska klara 0-100 på under fem sekunder trodde man var omöjligt tills Audi bevisa att även detta är möjligt.

När man hör om en SUV så tänker man oftast en stor, klumpig och törstig bil men Audi har motbevisat egentligen allt detta och det är framförallt sista punkten som SQ7 överraskas oss på.

Audi SQ7 är utrustad med en V8 dubbelturbo samt en kompressor, det är just motorn som är ett extremt lyft i denna bilen som har flera smarta samt senaste teknikens lösningar. Kompressorn som är eldriven hjälper att även vid lågt varvtal få den mindre turbon att jobba för att vid högre varvtal få den större turbon att jobba. En turbo är annars väldigt beroende av motorns varvtal för att kunna jobba som den är tänkt att göra, men här har Audi löst detta med bland annat den eldrivna kompressorn gör det som annars en motor skulle göra men redan vid tomgången.

Eftersom det är en 4.0 liters V8 dieselmotor så är det högt vridmoment, väldigt högt för att vara exakt 900 Nm redan vid 1000 varv (tomgång) och totalt 435 hästar. Med hjälp av denna motorn så klarar SQ7 av 0-100 km/h på endast 4,9 sekunder och vi kan lova er att det kittlas i magen när man börjar gasa redan från start.

Men där vi fick vår största chock denna gången är inte hur snabb SQ7 är utan det är faktiskt hur låg förbrukningen bilen har vid längre sträckor. Vi körde en sträcka på cirka 400 km och då hade vi en snittförbrukning på endast 7,1 liter / 100 km vilket enligt oss är väldigt bra med tanke på att det är en 4.0 liters motor vi pratar om. Exakt hur Audi lyckats med detta har vi inte grävt i särskilt mycket men vi är extremt positiva och Audi bevisar denna gången att även stora motorer kan få ner förbrukningen rätt så rejält.

Men med denna stora motorn och det draget som SQ7 bjuder på redan vid start är något som man måste uppleva och det kan bli svårt då just denna bilen inte är allt för vanlig och fortfarande ganska ny för marknaden då vi inte har allt för många konkurrenter som har denna storlek på SUV och denna motorn. Vi hopas på att få se fler konkurrenter i framtiden och att Audi i framtiden jobbar vidare på denna motorn, även till mindre bilar kanske.

Audi SQ7 blir även den första bilen som är utrustad med ett 48V-elsystem och detta är ett måste för att bland annat kunna förse kompressorn tillräckligt med el. Under bagageutrymmet hittar vi ett 470 W litiumjonbatteri som laddas genom energi som kommer från aktiva krängningsarmarna fram och bak samt bromsarna, denna energi används sedan för att förse bilen med luftkonditioner, belysning samt navigatorn.

Tyvärr så är det nog endast motorn som ger bilen ett rejält lyft då det till utseendet fortfarande ser ut som en ”vanlig” Q7 och vi hade gärna velat se att Audi gjort något mer lyft på bilen för att få den att sticka ut lite med tanke på att det är en bil med mycket kraft och kanske en bil som man vill ska sticka ut lite i mängden. Även inne i bilen så finns det inte mycket som skiljer sig från en vanlig Q7 utan det ända vi kan hitta här som gör att det skiljer sig lite är SQ7-logga på ratten samt växelspaken.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill ni vara med och diskutera?
Dela med er av era tankar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *