Biltest: Audi TT 2.0 TFSI 2015

Liten, snabb, rolig, full med teknik… vad mer kan man begära av en bil i dagsläget? Audi TT slog nästan alla förväntningar vi haft med bilen.

Audi TT är en bil som vi har velat testa ett bra tag och när vi väl fick chansen var det dags att få bilen att svettas lite. Inte genom att gasa och testa hur den tar kurvor m.m. utan se om Audi lyckats få till en rolig bil som har allt, med allt menar vi från körglädje till tekniken som hjälper oss att köra mer säkert och avslappnande.

Vid en första titt på Audi TT som vi hämtade upp så ser den verkligen sportig ut med en låg profil, bred och en front som får många ögon att titta på och då även våra. Baktill är hittar vi två utblås tillsammans med en dold vinge som fälls upp antingen automatiskt vid högre hastigheter eller om man själv vill fälla upp den finns knapp för det också.

När vi väl sätter oss i bilen så möts vi av en stor skärm på 12.3 tum istället för hastighetsmätare som välkomnar oss med Audi TT loggan och kort därefter får vi en varvmätare samt hastighetsmätare tillsammans med en karta i mitten. Storleken på mätarna kan man ändra med ett enkelt knapptryck på ratten om man t.ex skulle behöva en större karta vid navigering.

Men man behöver inte endast ha kartan på den stora skärmen utan kan välja allt från låtlistor, till färddator och informationen från ens telefon man kopplat ihop med bilen.

Att tänka på är också att skärmen som vi pratar om hos föraren är även den ända skärmen som finns i hela bilen så allt som händer går via den stora skärmen. När det gäller AC-reglering så är detta nog den snyggaste lösning vi sett hittills då man integrerat rattar för temperatur, hur mycket ska blåsa m.m. i själva ventilationerna i bilen. Detta överraskade och och väldigt positivt då det fortfarande var lätt att reglera AC:n med temperatur samt annat som kan vara nödvändigt för en AC. Mittsektionen har nog aldrig varit så ”ren” som den är hos Audi TT och vi får hoppas att kanske flera tillverkare kan dra nytta av detta och visa oss lite mer ”rena” bilar när det kommer till just detta.

Motorn som är en 2.0 liter TFSI motor på 230 hästar och 370 Nm kan inte göra annat än bra ifrån sig som klarar 0-100 på endast 5.3 sekunder då bilen endast väger 1 400kg och visst känns det. Värt att tänka på är att det även finns en 1.8 liter bensinare med och utan S-tronics samt 2.0 TDI där samtliga är utrustade med quattro. Men fastän det endast är en 2.0 liters motor så är den relativt törstig där blandad körning nästan hamnade på 8.0 medan Audi själva säger 6.4 som jag har svårt att tro på.

audi-tt-2015-1

Växellådan gör sitt jobb bra och man känner knappt växlingarna, det var nån enstaka gång som den tappade bort sig lite vid en omkörning på motorvägen men hoppade snabbt i rätt växel och skickade iväg bilen. Vi har tidigare haft lite fel och brister med DSG lådan från VW som varit ganska så störande moment men hos S-tronic har vi inte märkt av någon av dessa sjukdomar.

Chassit gör att bilen både kan bli bekväm men även väldigt styv vilket gör att kurvorna inte är några problem för denna bilen, när man sedan även slänger på ett par 19-20 tum på bilen finns det inte mycket som kan gå fel.

Långkörning med en Audi TT kan många tycka eller tro ska vara jobbigt samt obekvämt men ärligt talat var det tvärtom och bland dom roligare långkörningar vi har haft på bra länge. Stolarna är bekväma och gör att långkörningen varken blir svettig eller obekväm. Sen att man har en liten rolig bil gör inte att resan bli mindre tråkig för de utan tvärtom. Stolarna i vår bil var från S-line paketet och är utan tvekan värt varenda krona om man funderar på införskaffa sig en Audi TT och spendera extra 25 000kr på S Line sportpaket.

audi-tt-2015-5

Ett problem som vi märkte med bilen som vi hade flertalet gånger var att bilen inte hittade nyckeln (keyless) eller klagade på att nyckeln inte fanns i bilen fast att man hade nyckeln i fickan. Detta var oftast inte vid start utan uppstod när man t.ex körde på motorväg och plötsligt kunder varningsmeddelande komma upp och klaga på detta, vilket skapade lite lätt panik då man var rädd att bilen skulle stängas av eller helt enkelt balla ur då nyckeln ”försvunnit”.

Audi TT finns både som

Omdöme

Audi TT är utan tvekan en av de roligare bilar som vi har gjort på bra länge och som höjer ribban för många i sin klass. Inte bara att den är snygg och rapp på vägarna utan den är även full av teknik som för en gång skull funkar som det ska (förutom nyckel-problemet) och att man äntligen får se lite av framtidens teknik i bilarna så som en skärm på 12.3tum som egentligen visar allt som händer i bilen.

Efter att vi testat på Audi TT med 230hk kan vi inte en tänka oss hur en TTS som har uppemot 300hk kommer gå, frågan är bara om Audi gjort något åt chassit då för att hålla den rätta balansen som denna bil gör eller om man bara valt att slänga på en större motor med lite bredare däck. Värt att nämna är att vridmomentet mellan TT och TTS är ytterst liten, 370 mot 380Nm kommer nog inte märkas av särskilt mycket och är ändå konstigt att man ändå lyckats trycka in över 300hk i TTS.

Audi TT finns både som coupé och roadster (cabriolet) där en bil utan tak i denna klass är nog nästan de mest optimala om man nu inte är behov av bagageutrymme vilket kan ändå inte ska vara då även coupé modellen inte har mycket till bagage med tanke på storleken på bilen.

Audi TT 2.0 TFSI

Motor fyrcylindrig på 1 984 cm³
Hästar 230hk
Förbrukning – Stads 8.3 l/100 km- Landsväg 5.4 l/100 km- Blandad 6.4 l/100 km
Bränsle Bensin
Acceleration 5,3 sekunder 0-100km/h
Topphastighet 250 km/h
CO2-utsläpp 149 g/km blandad körning
Växellåda S-Tronic
Pris Från 418 100kr

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill ni vara med och diskutera?
Dela med er av era tankar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *