Biltest: BMW 530d

BMW har ännu en gång gjort en uppdatering på sin 5-serie, men hur mycket nytt är det? Är det samma gamla visa eller får vi verkligen vara med om något nytt?

När man tittar på BMW nya 5-serie så får man känslan för att inte mycket har hänt och så tyckte även vi, men när vi väl började köra bilen och få oss en närmare titt på bilen så började nyheterna att dyka upp, inte alltid positiva.

Första vi märker när vi kör iväg är att BMW har utan tvekan lagt stor fokus på just teknik i bilen och fyllt bilen med teknik. Inte enbart teknik som vi själva ser eller ska ställa in utan hur bilen beter sig på vägarna och gör det så bekvämt som möjligt för oss. Mycket handlar om att bilen per automatik ska göra det bekvämt och BMW har lyckats med detta utan att vi ens märkte av det.

På utsidan har det inte hänt särskilt mycket förutom lite smalare och slankare strålkastare fram, men mycket har hänt som vi inte ser såsom att axelavståndet har ökat samt att bilen har blivit lättare med 100 kilogram och detta med all fokus på att få ner förbrukningen.

Testbilen som vi körde var 530d alltså en rak turbosexa på 265 hästar och vridmoment som nu hamnar på 620 och det känns både vid start men även märks vid förbrukningen. Den åttaväxlade automatlådan är nog den bästa lådan vi varit med om på bra länge där varenda växling är perfekt, precis så som vi vill ha det. Det spelar ingen roll om det handlar om en omkörning eller bara känna hur det kittlas lite i magen upp till 70 km/h. Det bästa av allt är nog också att man inte behöver göra massa inställningar för att det sa bli så bra utan det bara fungerar, det funkar och gör det klockrent.

Det är ingen tvekan om att BMW fortsätter att hålla sig till en koncept och en plan som fungerar när det kommer till sina bilar, det händer kanske inte mycket på skalet av deras bilar men det som gömmer sig under och det som vi inte ser utvecklas och utvecklingen går riktigt snabbt framåt.

Något som vi har lagt märke till när det kommer till BMW och deras olika serier är hur stor skillnad det är när det kommer till komfort och körglädje mellan till exempel 3-serie och 5-serie. Det är två olika priser också men vi kan redan nu säga att skillnaden mellan 3-serie och 5-serie när det kommer till priset är värt det, 5-serie bjuder på så mycket mer bil och mycket mer glädje. Vi hoppas att BMW kommer minska detta gapet lite i framtiden för att ge 3-serie en chans. Vi säger inte att 3-serien är en dålig bil, det är fortfarande BMW, det är fortfarande en bil full med den senaste tekniken och motorer men 5-serien är mer än snäppet bättre.

Jag har personligen blivit kräsen, nästan för kräsen när det kommer till komforten i bilar när det gäller en viss klass och redan när jag satte mig i 530d hade jag höga förväntningar, förväntningar som BMW lyckades leva upp till redan vid en första anblick på bilen när det kommer till materialval, kvalitetskänsla och design. En del av komforten i varje bil är bullernivån som BMW alltid varit duktiga på att ”filtrera” bort och med 5-serien är det absolut inget undantag, tvärtom vi har nog aldrig suttit i en så tyst bil som just denna 530d.

BMW har många bra modeller, kanske inte något för alla men enligt mig så är just BMW:s 5-serie den mest ultimata modellen, en modell som har allt enligt mitt tycke och som jag kommer tycka om ett bra tag. Vi har kört andra bilar i samma klass som till exempel Mercedes E-klass och visst erbjuds även där hög komfort, teknik och allt däromkring men BMW gör något lite mer speciellt där vi även har en motor och växellåda som gör precis så som jag vill och detta utan att behöva tänka på några inställningar eller dylikt.

Så är man ute efter en BMW och det väger mellan 3-serie och 5-serie så skulle vi säga utan tvekan att det är 5-serien som gäller, vi tycker det är 5-serien som gäller vilken modell man än överväger från BMW om man inte är ute efter en i SUV-klassen.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill ni vara med och diskutera?
Dela med er av era tankar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *