Biltest: BMW i8 – 2016

En modern sportbil med tre cylindrar och elmotor, är det framtidens sportbil? Vi får väl se vad BMW I8 går för.

BMW hade kunnat gå den traditionella vägen och t.ex. tryckt in en turbomatad V8 med flera hundra hästkrafter som dessutom medför en hög bränsleförbrukning. Men detta hade inte varit något unikt i bilvärlden och man hade inte höjt på ögonbrynen nått nämnvärt. Men BMW som med sin innovations rika historia, valde istället att trycka in en TRE cylindrig bensinmotor och en elmotor.

BMW i8 är bilen som ser ut att ha rymt ifrån en framtid och kommit till vår nutid. Det finns en uppsjö av detaljer hos BMW i8 som får en att förundras. Hela bilen är fest för de fem sinnena. Utseendet på BMW i8 går inte att ta miste på, och BMW I8 sticker verkligen ut. Tycker att den har en hel del liknelser med 90-talets BMW 8-serie fast i en modernare kostym.

BMW:s designers har verkligen gått loss, men detta har att gör med att man har jobbat hårt för att optimera dess aerodynamik. Runt hela exteriören så finns det detaljer som har en funktion för att optimera aerodynamiken ett exempel är den aktiva luftventils kontrollen som BMW-njurarna ser till släppa in så pass mycket luft att kylning skall bli optimerad eller frontspoilerns stora luftintag som BMW kallar för ”Air Curtains”, som även de skall optimera aerodynamiken. Dessa exempel är bara ett fåtal av många som bidrar till aerodynamik effektiviteten.

BMW 8-serie

BMW 850ci

Men det som får BMW i8 att verkligen få kallas för sportbil är de enormt snygga vingdörrarna. Detta passar i8:an som ett smäck och är verkligen en publik magnet när man kommer in glidandes till stan. Men… Fruktansvärt opraktiska. Det gäller att man planerar hur man parkerar så som man inte blir inträngd mellan två andra bilar på parkeringen, för det kan bli ett riktigt irritationsmoment och om inte annat jobbig situation.

BMW I8 #3

När man väl har fått in tekniken att sätta sig i bilen och kommit över den enorma kolfibertröskeln så sitter man fantastiskt bra. När man trycker på startknappen så hör man en startsignal som får en att tänka på att man precis startat något rymdskepp ifrån Star Trek, Leende växer genast.

BMW I8 #11 BMW I8 #12

Hela interiören skriker kvalitet och man känner igen BMW designen. Men med en viss futuristisk twist på det hela. Allt är NÄSTAN frid och fröjd, förutom en detalj. Cigarettuttaget kunde man ändå placerat på ett bättre sätt. När man skall koppla in nått så sticker sladden nämligen rakt så det går varken att stänga luckan, eller vila armbågen. Så där är en liten detalj miss, men det är nog också det ända man kan peka på. Som sagt, eleganta futuristiska linjer rakt igenom men ändå på ett klassiskt BMW manér. Det finns ett baksäte men det gäller att inte planera in någon långresa med kompisarna, då det är lite trångbott. Och bagageutrymmet är minimalt, (154 liter), så se till at polarna packar väldigt lätt.

BMW I8 #4När man satt sig bakom ratten så gör man detta med ett stort leende. Man sitter riktigt ombonad i cockpiten. När man glider undan med hjälp av el-motorn ut mot nya äventyr. När man kommit upp i lite fart, så ändrar bilen karaktär från att vara tyst till irriterande till en början. Irritationen uppkommer ifrån hjulhusen, då det är ett ganska så högt vägljud som uppkommer tack vare 20 tummarna som bilen är skodd med.

När man drar på lite med I8:an så uppkommer en delvis cool syntetisk motorljuds symfoni ifrån högtalarna. Ljudet är inte helt ”fake”, utan bara förstärkt. Då när man gasar på lite, så  uppkommer det ett ganska så gött ljud utifrån också. Personligen så kan man nog sett till att skippa ”fake” motorljudet. När I8 får jobba lite, så känns det som att ingenjörerna kan nog se till att lite mer direkt på nästa generation.Känns lite som att ratta en BMW sedan emellanåt. Som I8 är i dagsläget så är den för mycket komfort, och för lite sport.

BMW I8 #5Totalt så har man 362 hästkrafter till sitt förfogande i BMW I8. Dessa kommer ifrån den turbomatade tre cylindriga 1.5 liters bensinmotorn som levererar 231 hk + ytterligare 131 från den frontmonterade elmotorn. Trots att man pressar den emellanåt så hamnar man på en bränsleförbrukning som hamnar på 7.0 l/100km, och som ändå måste ses som fullt godkänd. Den lilla 42 liters tanken med kombination med elmotorn ger ändå en total körsträcka på 600 km.

Konklusion:

Bmw I8 tål att jämföras med Porsche 911. Porsche 911 har vi sett i flera decennier och som även har fått nya kostymer genom alla dessa år. Men, Porschen sticker inte ut lika mycket; varken designmässigt eller teknik mässigt. Men BMW I8 talar om för oss hur det kan tänkas bli i framtiden. Bmw I8 är något vi inte sett innan, och är även en bil som kommer att få betydligt fler blickar till sig än en Porsche.

 

 

Modell BMW I8 – 2016
Motor/hk  1.5 L,  bensinmotor 231hk + elmotor 131 hk = 362 hk
 Nm  bensinmotor 320 nm, elmotor 250 nm
Maxhastighet  250 km/h
Acceleration 0 – 100km/h  4.4 sek.
Förbrukning enl. tillverkare  2.1 l/100km
CO2-utsläpp  0g
Skatt  Skattefri 5 år
Pris   från 1.4 miljoner

 

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *