Biltest: BMW M2 Coupé -2016

Dags för en ny M-bil som denna gången är lättare, snabbare och helt enkelt roligare.

Att BMW kan tillverka M-bilar är ingen hemlighet, men BMW M2 Coupé har något deras andra bilar inte haft lika mycket utav och det är fokus på körglädje och körkänsla.

När vi startar M2:an för första gången så är det inte den raka sexan på tre liter vi lägger märke till utan som vanligt är det avgassystemet som gör sitt och ett ljud vi än idag varken vill eller kan glömma.

Motorn är en rak sexa men kolvar och vevaxeln har man lånat från M3/M4 allt för att få ut så mycket som möjligt att motorn. Under huven hittar vi även M TwinPower Turbo-tekniken vilket gör att det finns en liten overboost funktion som ska ge några extra hästar temporärt vid kick-down och det märks och känns i magen ganska så snabbt.

BMW-M2-img14

Designen känner vi igen och har ett designspråk som är typiskt BMW men positivt, baken har växt till sig i jämförelse med M235i med cirka sju centimeter vilket inte låter mycket men det både syns och märks av vid körning och detta eftersom BMW valt att inte utrusta M2 Coupé med X-drive utan istället bakhjulsdrift vilket är perfekt för denna bil. Bakdelen där vi tror nästan alla först lägger märke till är dom fyra utblåsen som är oftast det som kännetecknar en M-bil.

BMW är precis som med sina andra modeller duktiga på detaljer såsom att bromsarna ska ha en sportig look och detta genom hålborrade, ventilerade bromsskivorna (fram 380 mm, bak 370 mm) med 4-kolvs fasta bromsok fram och 2-kolvs fasta bromsok bak, men dessa bromsar precis som på många andra sportbilar speciellt M-bilar så gäller det att vänja sig vid att dom är lite hårdare och de jobbar bäst när dom värmts upp lite för bästa effekt.

BMW-M2-img12

När det kommer till tekniken så har BMW valt att inte trycka in allt för mycket utan ta med det mest nödvändiga som t.ex BMW ConnectedDrive, och istället lägga fokus på körkänslan samt körglädjen där vi t.ex kan välja körläge Sport+ som optimerar bilen till max och mer eller mindre anpassar bilen till bankörning, ett läge som alla borde prova som får chansen fastän det kan låta lite läskigt.

Komforten inne i bilen får blandade känslor, men vi vet också att köra en bil som denna har inte komforten i fokus utan mycket annat. Vi menar inte att det är obekvämt men man får vara med på att det är hög bullernivå.

Men denna bullernivå klagar vi inte över när vi väl börjar dra på lite och vi får höra den raka sexan på 370 hästar ge ifrån sig ett ljud som man nästan aldrig riktig får nog av. Har man kört M-bilar innan så kommer man nog känna igen sig även här där vi har ett ljud som kännetecknar just BMW:s M-bilar men även ett utseende som gör desamma.

BMW-M2-img17

Hos BMW M2 Coupé har man verkligen lyckats att få till en körglädje, här har vi en bil som är skapad för att köra aggressivt och snabbt där vi nog ganska säkert kan säga att denna bilen skapades inte för att köra lugnt på landsvägen utan för att få ”sträcka på sig” på körbanan som bilen förtjänar att besöka till och från.

 

Modell BMW M2 Coupé  – 2016
Motor/hk  Rak sexcylindrig 3.0 liter / 370 hästar
 Nm  465 nm
Maxhastighet  270 km/h
Acceleration 0 – 100km/h  4.5 sek.
Förbrukning enl. tillverkare  8.5 l/100 km
CO2-utsläpp  244 g
Skatt  1988 kronor
Pris   från 509 500 kronor
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *