Biltest: BMW X5 xDRIVe40e – 15

BMW har lyckats skapa en symbios mellan en fossilbränsledriven motor och el-motor, och där detaljkvalitén är som vanligt, världsklass.

BMW:s nya tillskott till att få ned CO2 värdena på vår planet, stavas BMW X5 xDrive40e. BMW som är ett högaktningsfullt premium märke, har genom åren lovordats för sina fina, lena och effektiva motorer. All denna kunskap som man samlat på sig genom åren överför man till den den nya ”miljöväns SUV:en”

Den aktuella modellen som vi har fått till oss att testa, är den femte X5- modellen i ordning som kommit ut. Den första X5 med det interna modellnamnet E53 kom ut så sent som år 2000, och mycket har hänt med BMW X5 sedan dess.

BMW X5 eDRIVE -2015 #14

År 2014 lanserades denna version som har det interna utvecklingsnamnet F15. På F15 modellen så har man även passat på att uppgradera den med en plug-in hybrid variant, vilket kommer göra X5:an till en ännu mer konkurrenskraftig.

BMW X5 Xdrive 40e är som sagt en plug-in hybrid vilket betyder att BMW har kopplat samman en fossil bränsle motor med en högeffektiv el-motor. Motorn som det handlar om är BMW:s raka fyra på 1 997 kubik som även kan ses i deras 328i modell och som då har parats ihop med en elmotor på 113 hästkrafter vilket i sammanhanget ger en totaleffekt på 313 hästkrafter.

Trots att motorn sammantaget ger oss en effekt på 313 hk så är det ingen racer. Men med tanke på att X5:an väger in på 2,3-ton, vilket är ungefär 100-200 kg mer än övriga X5 varianter som går att få med fossil drivlina, så är siffrorna 0-100 km/h på 6,8 sekunder inte så dåligt i det här sammanhanget. Och trots detta, deklarerar BMW ändå bara ett koldioxidutsläpp på 77 gram per kilometer. BMW går ut med att man skall kunna komma upp till 30 km med endast eldrivning, men detta hade vi lite svårt att uppå. Under testets gång så har vi kommit som längst 19 km, men då skall även poängteras att väderleken som påverkar batteriernas effekt inte var gynnsamma ( ca: -2 grader). Sträckan på 19 km omfattade mestadels motorväg i farterna 85 – 90 km/h. Hade BMW lyckats med att få ut iallafall 40 km i ”riktig” körning så hade den nog blivit tuppen upp. Men räckvidden på dessa plug-in hybrider är något som även konkurrenterna tampas med. Så här finns det en definitiv förbättringspotential.

BMW X5 eDRIVE -2015 #11

Symbiosen mellan den fossila bensin motorn och el-motorn är väl godkänd. Man känner knappt av när bensinmotorn går in och tvärtom. Väldigt bra isolerat och den enda gången man kunde höra motorn är när man forcerar den lite extra med en kick-down på den automatiska växellådan. Förbrukningen är med tanke på att det är en 2.3 tons koloss som man kör omkring med helt ok. Under vår test period så låg vi mellan 9,5 – 10,0 l/100km. BMW säger själva en siffra på 10,5 – 11,0 l/100km, så verkligheten är nästan bättre än vad BMW anger.

BMW X5 eDRIVE -2015 #26

Utseende mässigt så går det inte att ta miste på att detta är en produkt från Bayerische Motoren Werke (BMW). Designen på utsidan skriker premium, och det är en fest för ögat att se alla veck som BMW fått till så att man får till den där riktiga premium känslan. Hela frontpartiet är riktigt tilltaget och aggressiviteten är total när den dyker upp i framförvarande bils backspegel. Den säger:

– Akta er här kommer stora starka BMW.

BMW X5 eDRIVE -2015 #5

Även interiören är premium rakt igenom och materialvalen har gjorts med stor finess och med en lång erfarenhet i ryggen. Idrive skärmen (BMW:s infotainment skärm) som man har flyttat ut så att den inte blir lika integrerad som tidigare, utan det ser mer ut som man dragit ut den från den tidigare instumenpanelen den och satt dit den på ett sätt så att den blir mer som en utstickande surfplatta. Nytänkt och snyggare enligt min mening och vilket även ger hela interiören en modernare och fräschare look. Det som skulle vara önskvärt om man hade kombinerat Idrive-ratten med att samtidigt kunna ha en touch skärm. Speciellt när man skall knappa in destination i navigeringen då man vill att detta ska gå snabbt och smärtfritt. Får se om detta är nått som kommer i en framtida uppgradering. Interiören har inga skrupler som kan belysas utan är man BMW ägare sedan innan så kommer man ganska omgående känna igen sig i kupén.

BMW X5 eDRIVE -2015 #19

BMW X5 eDRIVE -2015 #20

 

 

 

 

 

 

 

Och för nyfrälsta BMW ägare så kommer man att känna sig hemma på ganska kort tid. Alla detaljer känns rejäla och riktigt bra ihop skruvat, som det skall vara i en BMW.

BMW X5 eDRIVE -2015 #21

BMW X5 eDRIVE -2015 #13

Konklusion:

BMW har lyckats med en total symbios mellan en fossil och en elektrisk motor och detaljkvalitén är som vanligt, världsklass. BMW X5 Xdrive 40e är drygt 80 000 kr dyrare än BMW X5 ingångsmodell. Och frågan är hur många som kommer vara sugna att lägga dessa extra pengar?

Batteritekniken är tyvärr fortfarande dyr. Men ju fler av oss som är beredda att gå över till bilar med eldrivning av olika dess slag, desto billigare och bättre kommer batteritekniken att blir för oss alla i framtiden. Som med all ny teknik så måste vi ge den tid. Några av oss kommer säkert ihåg när de första platt-tv kostade uppemot 200 000 kr.

 

Modell BMW X5 DRIVe – 2015
Motor  1997 cm3,
Hästar / Nm  313 hk = 200 hk(bensinmotor) + 113 hk(elmotor), 450 Nm
Maxhastighet  210 km/h
Acceleration 0- 100 km/h (s)  6,8
Bränsleförbrukning enl. tillverkare (l/100km) Blandad körning  3,4 – 3,3
CO2-utsläpp  77
Skatt  Skattebefriad första fem åren
Pris från   655 000 kr

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *