Jaguar är äntligen här med sin första SUV och vi är imponerade men fortfarande minst lika elegant som andra Jaguar modeller.

Idag finns det en hel del SUV:ar att välja mellan men det finns inte särskilt många som sticker ut på våra svenska vägar men Jaguar F-pace är en av dom.

Jaguar har lyckats skapa en SUV som är lika snygg som många av dom andra modellerna men detta är som sagt första stora bilen där Jaguar gjort det kloka valet att behålla många av linjerna som kännetecknar Jaguar.

När man ser F-Pace första gången är det just fronten som gör att bilen både ser aggressiv ut men även elegant på samma gång. Det är inge tvekan om att F-pace är en bil som drar tills sig blickar och mycket kan bero på att bakdelen på F-pace är väldigt sportig, mycket likheter från F-Type som är Jaguars sportmodell.

När vi väl börjar köra bilen så känner vi igen oss även på insidan med till exempel den omtalade växelspaken som är en ratt som sakta och elegant hissas upp och samma sak fast ner när vi stänger av bilen. infotainmentsystemet är tyvärr fortfarande samma som i andra Jaguar bilar som vi inte är några riktiga fans utav och längtar till den dagen Jaguar väljer att byta ut den. Den har blivit bättre och snabbare men finns fortfarande brister. Skärmen kan variera om man väljer pro-version eller inte och då är det antingen 8.2 tum eller 10 tum som gäller.

Men några av fördelarna som vi saknar idag med Jaguars infotainment är bland annat hur GPS har möjligheten att varna för fartkameror inbyggt men även hur snabbt den kopplar upp sig mot min telefon via bluetooth bara sekunder efter jag dragit igång tändningen, små saker som gör stor betydelse när man använder sin bil dagligen.

Instrumentpanelen bakom ratten har nu också digitaliserats som visar allting på en skärm som Jaguar valt att dela upp i tre delar där vi inte kan använda särskilt mycket på utseendet förutom i en mindre yta på vänster sida av skärmen. Där man välja att välja bilen färddator eller navigator instruktioner.

Vi hade hoppats på att Jaguar hade utrustat F-Pace med luftfjädring som standard vilket hade gjort komforten betydligt mycket bättre men även en lägre bullernivå som är relativt hög nu med tanke på att det är en SUV samt en bil i den högre prisklassen. I vår testbil var det standardstolar och inga sportstolar som var väldigt komfortabla och inga som helst problem för längre körningar.

Ärligt talat finns det betydligt mer positiva saker med bilen än negativa, motorn som vi hade i vår testbil är tyvärr den minsta motorn, två liters diesel fyra som kanske inte är den mest roliga bilen att köra men heller inte den snålaste bilen när det kommer till förbrukning som hamnade på cirka 8.0 liter/100 km. Fyrhjulsdriften dock är standard på alla modeller men drivs mestadels på bakaxeln fördelar på båda axlarna vid behov vilket vi tyvärr inte fick möjligheten att testa men detta är ingen ny teknik och speciellt inte hos Jaguar då de har liknande lösningar i tidigare modeller.

Men det som vi gillar med Jaguar F-Pace är när vi sätter oss i bilen och det redan då känns som att bilen är välbyggd, robust och vi känner verkligen att vi sitter i en större bil. Det finns flera detaljer som Jaguar är såpass duktiga med som man förbättrat även i F-Pace som vi tycker man borde uppleva själv och att provköra en F-pace är nästan ett måste.

Precis som många andra bilar i samma klass så även även F-Pace full med den senaste tekniken inom säkerhet som fungerar utmärkt och det går lätt att stänga av om man inte vill ha igång dessa men någon som aldrig riktigt är ivägen.

Tyvärr var vår testbil inte fullutrustad och det saknar flera funktioner som vi aldrig finns chansen att prova på, även motorn var en väldigt trött sådan och skulle man ha planer på en F-Pace skulle vi rekommendera att man går upp ett steg då förbrukningen inte blir mycket högre, kanske till och med lägre eftersom motorn inte behöver ”slita” lika mycket.

Omdöme

Jaguar F-Pace är en bil med hög komfort, elegans och en bil som drar till sig blickar och detta inte enbart för att det finns allt för få av dom på svenska vägar utan för att bilen ser mer eller mindre ut som en sportbil fast i ett SUV-skal.

Flera kvalitetsval gör att även om man skulle köpa bland dom billigare modellerna så är det hög kvalitet på bilen och det känns lyxigt och bekvämt.