Biltest: Jaguar F-type R AWD -2016

Jaguar F-type ´R´ är en vildkatt på hela 550 hk! Kommer vi kunna tygla alla dessa hästkrafter, var något vi hade funderingar över redan innan vi satte oss i bilen första gången?

Då vi sätter oss i F-typen utanför bilsalongen i Danderyd och drar igång motorn, så är det som en ljuvlig symfonisk motor explosion som äger rum. För en bilnörd är det som Beethovens sjunde symfoni. Människorna runt om vänder sig om och undrar vad är det för monster till bil som står där.

Jaguar F-type #6

Känslorna som äger rum i just det tillfället är obeskrivligt, och kan inte riktigt beskrivas men här kommer ett försök för att ge er lite inblick om vad det handlar om. Då man själv har rattat omkring på vägarna i drygt 20 år, så påminde känslan om när man just tog sitt körkort. Man sitter där alldeles själv, ingen som talar om för en vare sig det ena eller andra om hur man skall köra. Total frihet.

Jaguar F-type #8

Exteriör:

F-type `R´utvändigt är helt fenomenal. Vilken vinkel man är tittar den ifrån så är den inget mer än att det kommer att bli en framtida en ikonisk design. Av alla bilar som Autohype har testat så måste det sägas, att F-type ´R´är den bilen som fått mest blickar till sig när vi varit ute åkt i vårt avlånga land och det är inte så svårt att se varför.

Jaguar har lyckats att få linjerna är väldigt rena på baken med den enormt snygga diffussorn. När man passerar 120 km/h smyger sig bakspoilern upp ifrån bakluckan. Spoilern kan även fällas upp manuellt vid lägre farter men kan endast fällas ned när man är under 70 km/h. Onödigt vetande för vissa, men för en bilnörd helt klart väsentlig.

Jaguar F-type #1

Interiör:

Interiören är av väldigt hög premium nivå och skriker sport. Stolarna är väl stoppade med premium sportskinn. Dom omfamnar väldigt väl och trycker till på rätt ställen och är förvånansvärt bekväma på även längre sträckor. Alla reglage sitter på mindre än en armlängds avstånd, och är väldigt välplacerade. Det ända som får sig lite ris, är det otroligt komplicerade navigationssystemet som tar bra länge innan man förstår sig på. Men om man skall köra på Rivierans serpentinvägar så behövs förvisso ändå inte navigationssystemet och man kanske låter sig köra ”fel” i denna bil. Förutom ”standard” funktioner som man har i sin vardagliga bil så har Jaguaren nått som andra bilar inte vanligtvis har.

Det är en sak att ha en knapp som fäller upp och ned bakspoilern men att sedan även ha en knapp som ser till att ett spjäll öppnas upp i avgassystemet och ljudet från motorn får avnjutas ännu mer av ens medtrafikanter men speciellt en själv, detta ljud är som ovannämnt, helt obeskrivligt.

Körkänsla:

Förutom sitt exteriöra & interiöra utseende, när det väl kommer till kritan så är det ändå en huvudsak som räknas, kördynamiken. Vi på Autohype kan bara säga att den är helt fenomenal. Styrningen är perfekt balanserad mellan fram och bak axel. Man greppar ratten med ett enormt stort leende och bara svänger in med den, Jaguaren bara rätar ut kurvorna som ett strykjärn som den är.

Jaguar F-type #9

Konklusion:

Under dagarna som vi fick avnjuta med Jaguar F-type ´R, så fanns det en gemensam nämnare hos Autohype redaktionen. Man kom ut med ett stort leende. Man kunde inte låta sig imponeras nog av hur väl Jaguar ingenjörerna har gjort ett fenomenalt grymt jobb med F-typen på många plan.

Att göra den till en riktig glädje maskin som får en att bara vilja köra mer och mer, att få gasa på lite extra för att få ut det änglalika motorljudet från V8:an. Det ända negativa som kom upp under testet, var att bilen var vi tvungna att återlämna till Jaguar Sverige men kanske blir det ett återseende i framtiden, vem vet.

Modell  Jaguar F-type ´R´ AWD
Motor  V8 5.0 l
Hästar / Nm  550hk/680nm
Maxhastighet  300 km/h.
Acceleration 0-100 kmh  4.2 sek.
Förbrukning enl. tillverkare  11.1 L/100km
CO2-utsläpp  259 g/km
Skatt  3836 kr.
Grundpris, Testbil  1 172 900 kr, 1 382 400 kr.

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *