Biltest: Jaguar XF

Jaguar kan se sig som en stark konkurrent till t.ex tyskarnas BMW 5-serie och Mercedes E-klass eller Audi A6.

Jaguar XF #8

Jaguar som är syskon med Land Rover och som sedan 2008 ägs av indiska företaget Tata och som till en början faktiskt tillverkade tro det eller ej, tåg. Det var när man på senare tid tecknade ett avtal med Daimler & Benz som man gick över till biltillverkning istället. Det var året 2008 när bilindustrin blödde som mest som dåvarande ägaren Ford, sålde ut sina premium märken bl.a. Jaguar och Land Rover. Tata tog då chansen att förvalta dessa gamla och traditionella bilmärken så att omvärlden ännu en gång kan få njuta av brittisk ingenjörskonst. Det var lite historia om Jaguar och deras resa till där dom är idag.

Jaguaren som vi testat är en Jaguar XF. Motorn som den har i sig är en två liters diesel på 180 hk och med ett Prestige paket. Nya XF bygger vidare på föregångarens egenskaper som kom 2007, men där Jaguar nu  använder sig av nya aluminiumarkitektur som har möjliggjort viktbesparingar på upp till 190kg. Nya XF har förutom bantats ned även vuxit inne i kupén på dess alla ledder. Vår Jaguar XF hade utrustning som:

  • Navigation
  • Back kamera
  • Skinnklädsel
  • El-säten
  • Mörkt innertak
  • Uppvärmd ratt samt vindruta

Första intrycket är det som räknas brukar man säga. Och Jaguar har verkligen lyckats. BIG TIME! Både utvändigt och invändigt. Vi börjar med det utvändiga.

Detta var verkligen en bil som drog blickarna till sig och jag har inte svårt för att förstå varför. Det är bara att titta på den brutala och biffiga fronten så förstår man där även den enorma grillen fram gör sitt. Karosslinjen har man har dragit ut så att den får den där långa och låga och veckiga premium känslan. För premium är den verkligen.

Jaguar XF #11

Jaguar XF #1Något som Jaguar har och även systermärket Land Rover är dess detaljrikedom som lyfter hela konceptet. Som t.ex. den kromade gälarna som man fått in i framskärmarna. Bakljusen som ser ut som en Jaguar katt när mörkret faller é en annan.

Jaguar XF #14

(Kattögon)

Jaguar XF #9När man då sätter sig på plats i kupén så fortsätter premium att andas. Första reaktionen var hur omfamnad man blev när man satte sig bakom den feta och greppvänliga ratten. Vår bil hade utrustats med ett mörkt innertak som gjorde att den där sportiga känslan kom fram och med en premium känsla. När man senare hade tagit till sig alla känslor så kom reaktionen.Ett stort leende. Det går liksom inte att låta bli.

Jaguar XF #7För känslor är något som Jaguar har lyckats med att få fram hos föraren. Kördynamiken är total. Men det  hade kanske inte skadat med lite styvare chassi, men då kanske man väljer sig ett annat paket istället, eller kryssar i sportfjädring på tillvalslistan. Sportigt men ändå elegant och som tidigare nämnt, Jaguars detaljrikedom påminner oss i vissa avseende på tidigare testade systermärket Land Rover  (Range Rover Evoqoue testet). Som den snygga instrumentpanelen med dess snygga sömmar, som förstås fungerar även här.

Jaguar XF #6Jaguar XF har en åtta-stegad automatlåda som näst intill känns helt steglös när den går igenom hela växelregistret. Det låga motorljuds viskningarna som kommer från Jaguars fyrcylindriga 180 hk motor är av behaglig sort och förbrukningen som anges till 4.2/100km blandad körning kom vi inte ens nära. Vi hamna som lägst på 5.5l/100km blandad körning. Men ägare till denna körmaskin kan iallafall glädjas åt att XF med denna 180 hk motor är skattefri nästkommande fem år, då bilen har ett lågt CO2 utsläpp som motsvarar 114 g/km.

Jaguar XF #4

Jaggan känns rejäl och hopskruvad, och där med finns det inga synpunkter på kvaliteten. Men har bilen då något som ogillas? Måste säga att det är svårt att hitta nått. Jaguar har jobbat hårt och kan se sig själva som en stark konkurrent till t.ex tyskarnas Bmw 5-serie och Mercedes E-klass eller Audi A6.

Jaguar XF #6Konklusion:

Jaguaren må ha navigation med touch skärm, fräcka fälgar men i slutändan så är det känslan och kvalitén som räknas. Och det är de som Autohype.se lägger fokus på. Men smakar det så kostar det. Grundpriset på vår bil är drygt 395 000 kr och med all dess utrustning och aktuellt Prestige paket så landar bilen på nästan 500 000 kr.

Är den värd pengarna? 

Det är som att välja mellan äpplen och päron. Vill du sticka ut och ha en bil som inte många har i Sverige då tar man Jaggan. Eller vill man bara vara en i mängden med sin Audi eller BMW? Smaksak. Men man bör definitivt ta sig en titt på Jaguar XF innan man beslutar sig inför sitt nästkommande bilköp.

Vi  vill inte jämför en massa siffror hit och dit utan vi vill framföra känslan som varje bil ger. Och Jaguar XF är en sann körmaskin med en grymt skön kördynamik. En bil som får folk att vända på huvudet och en bil som väcker ett stort ha begär. Jaguar XF som kommer att bli ännu mer intressant för oss i Sverige när kombi varianten kommer ut så småningom.

Tyskar se upp för Jaguar är påväg att spinna förbi er.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *