Biltest: Kia Sorento – 2015

Designen på nya Kia Sorento är väldigt modern och värdig konkurrent till premium suvarna.

Kia Sorento är inne på sitt tredje generationsskifte och Sorento har varit med sedan 2002 och mycket har hänt med Kia Sorento sedan dess. Kias formspråk har ändrats på flertalet punkter, vilket har även gett resultat för Kia. Märket har fått flertalet designutmärkelser och fler lär det nog bli i framtiden.

Kia Sorento 2002

Första generationen

Kia Sorento #3

Designen på nya Kia Sorento är väldigt modern och det syns direkt att detta är en ny bil och att den fått designutmärkelser är förstående när man ser den. Kia kallar sin grill bland annat för ”tiger nose”-grill. Hela fronten är väldesignad och Kia är en värdig konkurrent på den nivån. I Jämförelse med tidigare generation så har Sorenton växt på alla dess ledder och fått smäckrare och mjukare formspråk och inte inte lika kantig och som en traditionell SUV.

Under huven så har Sorento en 2.2 liter fyrcylindrig diesel på 200 hästar och en sexväxlad automatlåda. 2.2 liters dieseln är även den ända motorn som går att få i Sverige. Motorn passar bilen och det är ingen drama överhuvudtaget när man vill få ut alla kusar ifrån stallet. Den sex stegade automatlådan är som sagt mjuk och utnyttjar vridmomentet som den har på ett bra sätt, så det inte blir några upp och nedväxlingar i onödan. 2.2 liter dieseln är den enda motorn som vi har till vårt förfogande i Sverige. Konstigt kan tyckas. Hade Kia kunna erbjuda en större variation av motorer eller varför inte även en plug-in variant som verkligen är hett just nu, så hade denna bil med stor sannolikhet haft en betydligt större kundkrets. Vi får hålla tummarna att Kia inser detta snart. Under vårt test som innehöll mestadels landsvägskörning så hamnade vi på en förbrukning som motsvarade 8 l / 100 km. Detta är en förbrukning som innefattar en fullastad Sorento och fyra personer. Siffrorna är som vanligt högre än vad tillverkaren anger (6 liter /100 km), men med tanke på dess storlek så är det en OK förbrukning.

Kia Sorento #5

Med sina dryga 1900 kg så känns Sorento trots allt ganska följsam på vägen och inte en klumpig kollos. Åkkomforten är god, och här har Kia valt en konfiguration som passar ypperligt på landsvägarna, vilket innebär mjukare fjädring och likaså mjukare stötdämpning. Hade föredragit ett aning styvare chassi då den emellanåt känns lite svampig när man ligger på lite mer och får den att bekänna lite färg.

Och trots att vi hade grova odubbade däck så har man sett till att få till en väldigt god isolering ifrån vägbanan, och även vindbrus runt fönsterna är så gott som obefintlig.

Inne i kupén så ser det ut som att Kia har varit och sneglat lite på Jaguar. Den så kallade inramningen som går ifrån dörrpanelerna och upp mot vindrutan påminner mycket om det som finns i Jaguar bilarna samt det stilrena stygnen på instrumentpanelen. Men även för Kia är det ett vinnande koncept. Kia har lyckats att få till en god detaljkvalitet och materialvalen som finns är av mycket god kvalitet och stolarna är inte lika bekväma på långresan som vissa konkurrenter men håller dock en helt rimlig nivå för en bil i denna prisklass. Hela interiören känns riktigt bra ihop skruvad och rejäl. Innermåtten är riktigt bra och att åka iväg med familjen på den årliga skidsemestern med alla attiraljer som ska med, så sväljer bagage utrymmet rejält (606-660 Liter), och skulle inte det räcka så går baksätet att justera för att få det extra som man ibland behöver.

Kia Sorento #12Kia Sorento #11

Kia Sorento #10

Kia Sorento har en väldigt god utrustningsnivå, som el baklucka, skyltavläsning, ventilerade stolar, navigation och så vidare, men det ger utslag på priset: mellannivån Business kostar cirka 400 000 kronor. Men 400 000 kronor är ändå ”billigare” än vad liknande SUV:ar kostar i denna storleksklass.

Konklusion:

Det Kia Sorento faller lite på är att konkurrenterna erbjuder en större variation av motorer och modernare motorer. Att ha möjlighet att skräddarsy sin bil med lite mer lull lull skulle bli en förbättring. Det är en helt klar prisvärd bil som familjen kommer att få många glädje av på de stora och för den delen små resorna. Kia Sorento är en bil som känns lagom. Lagom bra högt pris lagom med utrustning.

 

Modell Kia Sorento – 2015
Motor 2.2 l diesel
Hästar / Nm 200 / 441 nm
Maxhastighet 203 km/h
Acceleration 0-100 km/h 9.6
Förbrukning enl. tillverkare (blandad) 6.6 – 6.7
CO2-utsläpp 174 – 177 g/km
Skatt 4 544 kr.
Pris Från 329 900 kr.

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *