Biltest: Kia Soul EV -2015

Autohype har blivit elektrifierade rakt in i själen av Kia Soul EV. 

Kia Soul har funnits ute på marknaden sedan 2009. Och från och med 2014 så har Kia sett till att tillhandahålla kunderna även med en helt elektrisk version,- Kia Soul EV(Electric Vehicle). För oss på Autohype, så var körning av el-bil en ny upplevelse. Lite fördomsfull var man allt innan man skulle ge sig an denna bil kommande testveckan. Med fördomsfull var det mestadels det här med att elbilar är dyra och långsam och räckvidden är väl inte ens i närheten av vad tillverkaren anger.

KIA Soul EV #2

Efter en kort genomgång av bilen som vi fick av Kia representanten, och en genomgång  behövdes med tanke på att detta var nått nytt som man inte känner sig hemma vid direkt, gällande laddning till exempel. Men det var inga konstigheter bara sätta sig och köra, eller? Första intrycket som man fick var att den var så tyst. Tog en kort stund att fatta, ”just det ja, finns ju ingen bränslemotor som brummar under huven”.

KIA Soul EV #3

Man bara glider iväg helt ljudlöst. I kupén hör man bara lite däckljud, inget mer. Man hamnade i ett slags harmoniskt läge när man körde Soul:en. Tyst och följsam. Körupplevelsen återkommer vi till.

Om vi börjar med Kia Soul EV på utsidan, så fick vi en färg som fram tills nu inte funnits på elbils varianten, och måste säga att Kia gjort rätt att kunna erbjuda sina kunder denna kombination mellan svart bil med inlägg av rött.

    Kia Soul EV #11

Kia Soul EV #12

Kia Soul EV #5

Färgkombinationerna höjer helt klart upp bilens helhet och ser riktigt futuristisk ut i detta utförande. Bakom ”grillen” så gömmer sig de två eluttagen som ser till att bilen kan laddas upp. Den vänstra är för hemma laddning, och för oss så tog det att nästan 16 timmar att ladda upp bilen från att batterierna nästintill var tomma till 100 %. Den högra kontakten är för snabbladdning vilket finns på utvalda platser runt om i Sverige, och då laddar man upp den till 80 % på ca: 30 minuter. Om man tycker att 16 timmar är lite för lång tid så finns det att köpa flera olika snabbladdare för hemmabruk, dessa laddare landar på 10 – 15 000 kr.

De större och starkare snabbladdararna som finns vid t.ex. bensinstationer ligger på runt 300 000 kr. Så här får man räkna om det finns ekonomi att uppgradera sin laddare. Vi tyckte att det var lite väl lång laddtid men det funkar, det blir helt enkelt en omställning i vardagen som man får göra.

Kia Soul EV #8

Inne i kupén så blir man positivt överraskad hur Kia har fått till materialvalen. Vår bil hade tygklädsel som Kia har valt att kalla för ”eco” och är ett filtaktigt tyg, väldigt stilrent och med en premium känsla.

När bilen sätts på så påminner hela stämningen i bilen om när man sätter på en dator med dess välkomstsignal. Infotainment systemet som är med touchskärm och innehåller bland annat navigation har Kia fått till bra. Väldigt bra och genomtänkt gränssnitt och väldigt logiskt och lätt arbetat. Navigation som är standard på Kia Soul EV och hjälper föraren att hitta närmsta laddningsplats och visar även inom vilken radie man kan köra med aktuell batterikapacitet. Utrymmena i kupén är väldigt goda. En bakåtvänd bilbarnstol och bältesstol med en vuxen bak fungerar utan några som helst problem. Och dessutom väldigt god huvudhöjd. Bagageutrymmet är ok så länge man inte gör några större inköp. Men detta är ju trots allt en småbil och ingen bil för den årliga bilsemestern.

I mitten av instrumentpanelen så har man även tillgodosett Kia Soul EV ägaren med en batteriindikator på instrumentpanelen så man slipper gå in i bilen för att se hur långt laddningen har kommit. Vi hade kunnat skriva spaltmeter om kupén, för Kia har verkligen lyckats i denna modell. En riktig fest för ögat, designmässigt.

        Kia Soul EV #26Kia Soul EV #6

När vi kör i motorvägsfart så är bilen förvånansvärt tyst, och då ska det sägas att  vår bil hade vinterdäck. Nått litet vindbrus kan man höra men inte mer än så. Väldigt god isolation. Bra jobbat Kia.

När man pratar el-bil så är det i huvudsak en parameter dessa bilar fallerar på förutom att priset är högre än motsvarande bensin eller diesel variant. Räckvidd, hur långt kommer man i verkligheten med en sådan här el-bil? Det ska vi svara på.

Under vårt räckviddstest så hade vi kanske inte de mest optimala förhållandena. På morgonen när vi startade så hade termometern smugit ner till – 6. Kruxet är att ju kallare det är desto hårdare belastas batterierna och på så sätt sugs spänningen ur fortare vilket resulterar i försämrad prestation.

Målet var att försöka suga ut så många kilometer som möjligt ifrån batteriet . Under testet så stängdes allt av som drar extra elektrecitet. Värme av, infotainment av, rattvärmaren drogs igång i korta intervaller samt värmestolarna det var det ända. Ekonomisk körning var det verkligen. Och måste säga att med tanke på den kalla väderleken som var denna lördagsmorgon så kom vi 173 km på laddningen och då visade bilen att det fanns kapacitet att köra ytterligare 21 km. Totalt alltså 194 km. Kia utlovar 211 km, och detta har Kia räknat på vid optimala förhållanden. Hade vi haft gynnsammare väderlek så hade vi med stor sannolikhet kommit upp till Kia:s siffror.

Kia Soul EV #4

Konklusion:

Vår vecka med Kia Soul EV började med en viss skepticism men som utvecklades till övertygelse. Då el-bils tekniken fortfarande är i dess begynnelse så ser man fram emot att se vad som kommer att hända med räckvidden med dessa bilar i framtiden. Ja, Kia Soul EV är dyr, priset börjar på 369 900 kr motsvarande bil med dieselmotor börjar på 189 900. Men Soul EV bil erbjuder en hel del körglädje,design och teknik som vi kommer att se mer av i framtiden. Och när fler biltillverkare börjar nosa på 500 km räckvidd och när infrastrukturen inom laddning av elbilarna börjar bli bättre och snabbare, då kommer elbilarna att bli mer attraktiva för gemene man än vad de är idag.

 

Modell  KIA Soul EV – 2015
Motor  Elektrisk
Bränsle  Elektricitet
Hästar / Nm  111 hk / 285 Nm
Maxhastighet  145 km/h
Acceleration 0-100 km/h (s)  11.2 sek
Förbrukning enl. tillverkare  0
CO2-utsläpp (g/km)  0
Skatt  Skattefri fem år
Pris  369 900 kr.

 

 

 

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *