Biltest: Mercedes-benz C300 Hybrid

Vi har testat på vår första hybrid-bil nånsin och vi slår på stort, Mercedes. Men kan ens Mercedes leverera denna teknik så som vi vill ha det?

Att bilar utrustas med Hybrid är egentligen ingen större nyhet utan är något som tillverkarna kämpar med att få ner priset samt en teknik som ska få ägaren att inte behöva tänka på allt för mycket.

C300 Hybrid från Mercedes är en variant som även är den första som vi har testat och vid en första titt på bilen så är de inge speciellt med den när det kommer till utseendet. Men det är när du sätter dig i bilen, när du startar bilen och hör… ingenting.

Invändigt så är bilen som vilken annan C-klass som helst och det är inte alls mycket, om ingenting som skiljer sig. Det är en väldigt stilren och snygg design som man valt i nya C-klass där man valt många detaljer från lyxiga S-klass som helt klart ger ett lyft för bilen. Kvalitetskänslan är hög i denna bil och som vanligt när det gäller Mercedes så bara funkar det och så även denna gången.

mb-c300-hybrid-6 mb-c300-hybrid-7 mb-c300-hybrid-8

Den ända skillnaden som man kommer se är en liten EL. Power mätare vid varvräknaren som avslöjar om man kör på el samt hur mycket elmotorerna används och tillslut när man laddar den vid inbromsningar och liknande. Det är enkelt att förstå, hur laddade batterierna är ser man enkelt vid färddatorn som visar tydligt hur många procent av batteriet som finns tillgängligt och man behöver inte oroa sig för att hamna på 0% då den oftast drar igång dieselmotorn när bilen känner av att det börjar bli för tungt och att ladda upp batteriet går riktigt fort med hjälp av bland annat bromskraftåtervinningen.

Men det är också något som överraskar att man inte kör på särskilt mycket el som man hade hoppats på. Dom ända gångerna som man egentligen bara kör på el-motorn är på parkeringen för de mesta eller om man sitter i bilköer så är just en hybrid utmärkt då man oftast rullar i låga hastigheter som el-motorn klarar av utmärkt. Det gäller verkligen att vara lätt på gasfoten om man vill dra nytta av att köra på el så mycket som möjligt och man komma upp i cirka 30km/h innan dieselmotorn kommer igång. Fastän flera säger att man kan köra en hybrid som vilken bil så håller vi delvis med, visst kan man det men det gäller också att försöka köra så ekonomiskt som möjligt då vi tycker det är ju ändå den anledningen till varför man köper en hybrid för att få ner bränslekostnaderna bland annat.

Enligt Mercedes själva så ska C300 Hybrid ha en snittförbrukning på ungefär 0.36l/100km något som vi har svårt att hålla med om då vi körde både motorväg, landsväg och i storstäder där vår snittförbrukning hamna på ca 0.64l/100km vilket vi fortfarande tycker är helt ok för en bil i denna klass.

mb-c300-hybrid-3

Bilen har ändå möjligheten till att ställa in olika ”mode” genom sin Agility-ratt såsom Komfort, ekonomi, sport samt sport+ där de sistnämnda ger ifrån sig allt som både diesel och elmotorn har på 231 hästkrafter tillsammans och då klarar av 0-100km/h på 6,4 sekunder. Ett lite roligare läge som man drog igång lite då och då för att få elmotorn att göra sitt och speciellt dieselmotorn, men när väl drog igång Ekonomi vid t.ex långkörning märktes det snabbt att förbrukningen blev betydligt lägre men så var även att man inte kunde gasa allt för mycket eller hårt så det gäller att tanka till vid omkörningar.

Då detta är en hybrid och det krävs lite mer utrymme för bland annat batterier så blir bagageutrymmet lite mindre, för att vara exakt 45 liter mindre men bilen blir även tyngre då dessa batterier lägger på ca 120 kg om man jämför med en C-klass utan hybrid tekniken. Men det är inget man riktigt märker av varken att bagageutrymmet minskar lite eller att vikten finns där och stör då kraften fortfarande finns där för att skapa en skön känsla vid omkörningar och liknande.

Underhåll på batterier? 

Något som kanske inte allt för många tänker på är hur batterierna kommer att se ut om säg 5-6år? Samt kommer man behöva göra extra service på batterierna, eller kostar denna service flera tusen extra?

Vi pratade med Mercedes-benz Sverige om detta och enligt dom då är batterierna underhållsfria och skulle minsta lilla fel uppstå så får man upp vad felet är i färddatorn och man ska då kontakta närmaste auktoriserad verkstad för åtgärd.

Någon extra service görs inte på batterierna om det inte lämnar ifrån sig en felkod som sagt och när bilen ska in på en basservice så tittar man till det vanligt i dieselmotorn, inget mer än så.

mb-c300-hybrid-5

För eller emot Hybrid?

Jag personligen har alltid och tror fortfarande på att hybrid är något som kan göra att körningen blir billigare men även lite roligare, men problemet som är idag är att nästan alla bilar som har hybrid idag har såpass hög prislapp att man istället överväger att köpa en bil med mindre motor och helt enkelt får miljöbils-stämpeln utan att använda sig av el. Vi hoppas verkligen att hybrid-bilarna i framtiden kan gå ner i pris och detta rätt så rejält för att kunna få igång en marknad.

El-bilar så går helt på el börjar även dom ta plats på marknaden men vi tror fortfarande det är en lång väg innan vi får se majoriteten elbilar då de inte endast är dyra med laddstationer och liknande gör detta hela genast lite mer komplicerat samt att man måste planera sin körning betydligt mer än man behöver med en bensinare eller diesel.

mb-c300-hybrid-1

Vem är då C300 Hybrid skapad för? 

Är du behov av större bagage och kör mycket i stadsmiljöer så kan en bil som denna vara perfekt för dig. Stort bagageutrymme, snygg bild och framförallt den är snål speciellt i stadsmiljöer där de oftast är mycket signaler, köer och inte särskilt snabba körningar.

Är man en som pendlar mycket längre distanser så visst funkar C300 Hybrid även då, men det finns billigare alternativ då och man vill nog helst få ut så mycket som möjligt av el-motorn när man ändå spenderar såpass mycket på en hybrid bil idag.

 

Mercedes-Benz C300 Hybrid

Motor fyrcylindrig på 2 143 cm³
Hästar 204 + 27hk
Förbrukning – Stads 3.9 l/100 km- Landsväg 3.4 l/100 km

– Blandad 3.6 l/100 km

Bränsle Diesel
Acceleration 6,4 sekunder 0-100km/h
Topphastighet 244 km/h
CO2-utsläpp 94 g/km blandad körning
Växellåda 7G-TRONIC PLUS
Pris Från 417 900kr

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *