Biltest: Mitsubishi Outlander plug-in hybrid -2015

Mitsubishi Outlander har fått sig ett rejält lyft på alla nivåer sedan den första modellen som introducerades 2001. Designmässigt så har den blivit riktigt snygg. Men hur är den utlovade tekniken. Autohype har granskat.

Dom tidigare generationerna av Mitsubishi Outlander har inte direkt varit några design fullträffar men med den senaste och tredje generationen så har det blivit ett lyft och ett rejält sådant. Outlander har fått en betydligt skarpare och mer futuristisk utvändig design och det är nästan omöjligt att hitta en vinkel som den inte gör sig snygg på. Men om man ändå skall lyfta en specifik del på exteriören, så är det ändå den skarpa grillen med sitt futuristiska kromade leende som sticker ut lite extra.

Mitsubishi Outlander #5

Mitsubishi Outlander #1

När man tittar in i kupén så ser det bra och propert ut men vissa materialval kunde Mitsubishi gjort bättre och inte snålat, med tanke på att priset är från 395 000 kronor. Att ha en ”vanlig” handbroms i en sådan modern bil som Outlander plug-in hybrid är ändå lite konstigt, med tanke på att de flesta moderna bilar idag har en elektrisk. Sådana småsaker får en sådan modern bil som Outlander att inte sticka ut tillräckligt mycket och blir istället en gammal bil i ”ny förpackning”.

Mitsubishi Outlander #10

Outlanders körkänsla är väldigt neutral och med det så killar inte till i magen till när man kör den som ett exempel. Motorn som man stoppat in i den låter rent ut sagt som en EU-moppe som varvar. Njae, inte en upplevelse alls.

Chassit känns lagom och bilen är lagom men väldigt tyst .både vid eldrift och även då den drivs av den fyrcylindriga två liter bensinmotorn.

Mitsubishi Outlander #9

Något som är ett frågetecken för oss är varför Mitsubishi prioriterar att bilen skall starta med bensinmotorn? Under testveckan så kröp temperaturen ned till -2 grader och då kördes det cirka två kilometer innan bensinmotorn slogs ifrån. Men även vid 5-6 plusgrader gjorde den samma sak. Att få välja ren eldrift manuellt finns inte men att spara på batteriet samt ladda batteriet med bensinmotorn finns.

Mitsubishi utlovar en räckvidd upp till 50 km, men som vanligt så utlovar biltillverkarna nått dom inte kan leverera, glädje siffror. Med en stor försiktighet och välplanerad körning på vägar med hastighetsbegränsningar på 50 respektive 70 km/h vägar och väl användning av bromsåtervinningen som dessutom finns att välja med sju olika steg, så lyckades vi komma upp till 31 km på ren eldrift. Det kan ses som en OK siffra men för långt ifrån det 50 km i räckvidd som man utlovar och tar betalt för. Med bensinmotorn så fick vi en förbrukning som motsvarar 8.5 l/100 km.

Mitsubishi Outlander #2

Konklusion:

På kort tid så har Mitsubishi Outlander plug-in hybrid blivit Sveriges populäraste super miljöbil och väldigt populär som tjänstebil då den har ett lågt förmånsvärde. Mitsubishi Outlander plug-in hybrid 2015 har fått sig ett lyft, men priset på denna bil börjar på nästan 400 000 kronor. Gapet till Mitsubishi Outlander med fossil driven motor är på drygt 130 000 kr. Mycket pengar kan tyckas för att köra miljömedvetet. Och med supermiljöbonusen som är på 20 000 kronor för ladd hybrider så kan det kanske underlätta ett eventuellt köp.

Och som vi på Autohype resonerar, så måste bilproducenterna börja någonstans och då hänger det på att bilproducenterna att göra sitt yttersta med det dom har att erbjuda så att tekniken kan drivs framåt samt ha argument till oss köpare om varför vi just skall köpa deras bil.

Modell Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid
Motor  elmotor + 2.o l fyrcylindrig
Hästar / Nm 203 hk/385 Nm (82hk el + 121 bensin)
Maxhastighet 170 km/h
Acceleration 11 sek
Förbrukning enl. tillverkare 1.8 l/100km
CO2-utsläpp 42g/km
Skatt Skattebefriad i fem år
Pris  från 395 500 kr.

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *