Biltest: Passat Sportcombi GTE

Jag har sagt från första gången jag provade första hybriden för några år sedan att detta kan bli en bra start för framtiden och eldrivna bilar. Idag har vi kommit såpass långt att vi har bilar som vi kan välja att antingen köra på el eller bensin/diesel, Passat GTE är ett väldigt bra alternativ och ett av dom mest sålda.

När det kommer interiör och exteriör så känner vi igen även denna Passat, men när vi väl börjar köra är då det börjar hända saker.

Passat GTE är precis som det låter nästan det miljövänligaste du kan köra på och här har man tre alternativ att välja mellan, antingen att köra helt på diesel, helt på el eller kombinera el och diesel som en vanlig hybrid-bil skulle göra.

Att bara köra på El kan ta den cirka 5 mil och detta vid lättare gaspådrag, det är en perfekt lösning om man ska köra till affären, träningen eller skolan. Dessa alternativen gör man enkelt med hjälp av GTE-knappen som väljer vilket körsätt man vill och precis som i vanliga Passat finns fortfarande DCC där man kan välja mellan normal, eco, sport och komfort.

passat-gte-img02

Det finns även en möjlighet att ladda upp batteriet i bilen under körning men detta är inge som vi såg som någon fördel då förbrukningen på bilen ökade och batteriet ökade inte med särskilt många procent, vi skulle ändå rekommendera att man använder sig utav kabeln och chansen att välja mellan att ladda via trefas eller vanlig 220-uttag.

Att ladda bilen fullt tog oss ungefär fyra timmar om det är helt urladdat och precis som en Passat som inte är GTE kan man köra bilen via bränslet även om batteriet skulle vara helt urladdat.

Volkswagen har gjort Passat GTE såpass lättkörd när det kommer till att skifta mellan el och bränsle att det är anpassat för alla, även dom som inte har större koll på tekniken kan med några få enkla knapptryck börja köra på el.

passat-gte-img03

Ett väldigt enkelt sätt att se hur man kör bilen är via instrumentpanelen som är helt digital och förändras beroende på om man kör på el, bränsle eller väljer hybrid för att rätt information ska delas med föraren.

Enligt oss så är Volkswagen Passat GTE det bästa alternativet om man är ute att köra så miljövänligt och billigt som möjligt. GTE skulle kanske inte rekommenderas direkt till dem som kör längre sträckor utan mer fokus på stan och kortare körningar.

Andra stora plus med Passat GTE kvalificeras för supermiljöbilpremie vilket gör att den är skattefri i fem år samt en väldigt låg driftkostnad.
passat-gte-img01

Passat GTE må ha ett högt utgångspris på från 411 000 kronor men för det priset gör att driftkostnaden blir extremt låg mot en annan passat samt att man slipper betala skatt på bilen i fem år. I det långa loppet så kan man tjäna in en hel del pengar på att köra en GTE om man jämför med en vanlig diesel- eller bensin-modell.

Modell VW Passat GTE -2016
Motor/hk  1.4 TSI bensin + 160 kW elmotor
Nm  250 + 400
Maxhastighet  225 km/h
Acceleration 0 – 100km/h  7,6 sek.
Förbrukning enl. tillverkare  1,6 l/100km
CO2-utsläpp  37 g
Skatt  Skattefri 5 år
Pris  Från 411 000 kronor

passat-gte-img05 passat-gte-img04

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *