Biltest: Range Rover Evoque

Nu är det dags att syna Evoque i sömmarna och se vad det handlar om. Är den värd all uppståndelse som det är runt den med  över 165 utmärkelser som den fått världen över ?

Range Rover Evoque har prisats världen över för sin design. Och som om inte det vore nog så har Victoria Beckham varit med och lagt sin design prägel på ett begränsat antal special Evoquer.

Range Rovern Evoque finns att få i tre modell former. Den nya cabrioleten som kommer ut våren 2016, coupé versionen och slutligen en dörrars version som vi haft under test veckan. Bilen som vi avnjutit den senaste veckan är en Range Rover Evoque, 2.0D LR-TD4 (180 HK) SE med en nio- stegad automatlåda.

I SE paketet har vi:

  • Sidospeglar med elmanövrerad justering,
  • Uppvärmning och infällning;
  • Instegsbelysning med utskjutande Evoque-grafik,
  • körriktningsvisare
  • Åttavägs elektriskt justerbara framsäten av kornat läder
  • Vindrutetorkare med regnsensor och automatiska strålkastare
  • Främre och bakre bilmattor med kantstöd
  • Inre backspegel med automatisk avbländning
  • Främre parkeringsassistent

Cold Climate Convenience Pack, som innebär att bilen har el-uppvärmd vindruta, bakruta och el-uppvärmd ratt. Detta paket är ett gott komplement i vårt kalla och regniga land.

Evoque intreriör

Utöver paketen så har vår bil Navigation, backkamera mm. Listpriset på vår bil är 455 900 SEK och 512 400 SEK med ovannämnd utrustning. Range Rovern Evoque är ingen bil som man ser utanför var mans uppfart men bilen är ändå en succé för Range Rover. Den har sålts i över 400 000 exemplar sedan lanseringen 2011.

IMG_3607Evoquen vi fått till vårt förfogande och som är en facelift, så har den även fått en snålare motor som är i aluminium och som Land Rover valt att kalla Ingenium. Denna motor har Land Rover ingenjörerna reducerat på ett förståndigt sätt med drygt 20 kg.

Motorn gör inte bilen till någon racer (190hk) och jag som är väldigt känslig när det gäller ljud & oljud av alla dess slag i en bil, så måste det sägas att Land Rover har lyckats med att få en väldigt låg ljudnivå på motorn trots att man varvar upp den. Motorljudet är så pass lågt att du måste sänka musiken på radion för att du skall höra något som helst smatter som kommer ifrån motorrummet. Och vibrationerna i motorn är som gott obefintliga. Så måste det ändå ges en rejäl eloge till Land Rover ingenjörerna som gjort ett väldigt bra jobb.

Växellådan är dock inte en lika stor fröjd. Den hade kunnat vara betydligt bättre synkad, då det hugger lite väl mycket hårt när man går igenom den nio stegade automatlådan manuellt med växelpaddlarna.

Och paddlarna känns lite väl tunna och plastiga för att vara en sådan här premium bil. Påminner lite om de tunna Noblesse choklad flarnen.                                                                                                                                                            När automatlådan själv får växla så är däremot inte huggandet mellan växlarna lika påtagligt. En parantes, knappen till rattvärmaren som påminner mycket om växelpaddeln kom jag åt flertal gånger.  Irriterande. Den borde man ha kunnat placera på ett annat sätt.

Evoquen är enligt min mening en ful-snygg bil. Den liksom växer på en och man inser att detta är en riktigt snygg bil som sticker ut i mängden bland alla andra SUV:ar. Evooquen var riktigt snygg innan uppdateringen men Land Rover har lyckats göra den ännu mer tilldragande till sina nya och befintliga kunder.

Interiören har en hel del fina detaljer men även detaljer som man undrar över hur ingenjörerna tänkte när dom valde att sätta in dom. Blev det tajt med budgeten eller vad hände liksom. Hela instrumentpanelen som ser ut att vara tagen ur en italiensk sportbil med sina dubbla sömmar och mjukt tygmateriel med en väldigt fin struktur i materialet nästintill en perfekt instrumentpanel ur ett estetiskt syn. Men när vi går över till ratten så är det en helt annan historia. Knapparna och paddlarna på ratten känns inte det minsta premium utan mer som de är tagna från någon koreansk små bil. Inte för att koreanska bilar på något sätt är dåliga, men håller inte i alla lägen samma slutfinish som europeiska bilar.

IMG_3759

Så där kan Land Rover se en tydlig förbättringspotential. Mittkonsolen i Evoquen har lite samma problem med material valet i knapparna men konsolen blir rejält förlåtande när Land Rover har lagt in den design snygga växelväljaren som dyker upp ur konsolen när man startar bilen. Så man får ta vissa saker det goda designen med den inte så goda designen. Under testet så måste det sägas att Land Rover har lyckats väldigt bra med stolkomforten och att stolarna som ställs in elektriskt och klämmer åt och stödjer på rätt ställen. Och även här så är designen ett faktum. Snygga!

Evoque växelväljareIMG_3721

IMG_3749Vår bil var utrustad med ett ljudsystem från Meridian (11- högtalare och 380W). Och måste säga att det var ett tag sedan man hörde ett så pass rent och tungt ljud ifrån ett bil ljudsystemet. Användarvänligheten i Evoquens ”In Control Touch infotainment system” där man styr allting från bilens navigation till ac:n eller se hur ekonomiskt man kört. Allt detta kan man göra genom den åtta tum stor touch skärmen. Touch skärmen underlättar något fruktansvärt jämfört med många konkurrenter som inte gått över till touch skärm utan kör med knappar eller någon ratt i mitt panelen av något slag.

Nu har även Autohype.se lovordat Range Rover Evoque men ett par negativa inslag har vi dock.

  • Bilen är DYR.
  • Innerutrymmena är goda förutom bagageutrymmet som är lite väl litet.
  • Detaljer på ratten som skulle kunna ändras för att få upp en riktig premium känsla.

IMG_3633

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *