Biltest: Renault Kadjar – 2016

Renault Kadjar är den nya Crossovern som skall bl.a. ge Mazda CX-5, Skoda Yeti och Peugeot 3008 en match. Kadjar som har fått behålla sina konceptbils linjer. Blir den en storsäljare och är det en uppstickare?

Renault Kadjar delar upp till 60 % av sina delar med allianspartnern Nissan Qashqai. Kadjar går att få med en bensin motor på 1.2 liter och 130 hk och har även fyra dieselmotorer varianter, 1,3 liter och 1,6 liter och med 110 resp. 130hk.

Renault Kadjar #8

Renault Kadjar #9

Renault Kadjar har verkligen lyckats med utseendet och med det enorma Renault emblemet på grillen visar på att Renault har stort självförtroende med sin nya Kadjar. Frontpartiet på bilen liknas vid ett stort leende för framförvarande bilist som ser dig smyga upp in i backspegeln, innan man glider förbi i sin nya crossover Kadjar.

Detaljnivån ser väldigt bra ut men på vissa punkter borde Renault höja sin kvalitets nivå. Instrumentpanelen känns väldigt ihålig och plastig och inte speciellt ihopskruvad. Utrymmena i hela kupén är väldigt bra och bagageutrymmet räcker gott och väl att lasta in sina attiraljer, med sina 527 liter.

Renault Kadjar #6Renault Kadjar #2

Renault Kadjar går att få med fyrhjulsdrift men då endast med den största motorn på 1,6 liter och 130 hk och endast med manuell låda. Vill man ha automatlåda då får det bli framhjulsdrivet och en motor på 1,5 liter och 110 hk. Fyrhjulsdriften går att styra med vredet som finns i mitt panelen och där man kan bl.a. låsa fyrhjulsdriften men då bara upp till 40 km/h, sedan går den över till automatläget.

Körkänslan är fullt godkänt och finns inget onödigt krängande i chassit trots att den har en 20 cm hög markfrigång, däremot smattrar det lite väl mycket ifrån hjulhusen inne i kupén så ljudisoleringen kan bli en förbättringspunkt. Kadjar är ju ingen riktig offroad bil så markfrigången passar sig bäst i trottoardjungeln.

Vår bil hade en hel del lull lull till utrustning med bl.a. ett ljudsystem ifrån Bose. Och hur vi än försökte med att ställa in ljudsystemet som fick vi inte till något tungt eller rent ljud utan riktigt medelmåttigt.

Renault Kadjar #3

Renault Kadjar #5

Konklusion:

Renault Kadjar är ingen premium bil och det är ju inte de segmentet som Renault har siktat in sig på heller. Renault är till den breda skalan av kunder som är ute efter en crossover för att kunna ta sig till lite mer avlägsna platser, t.ex. svampplockningen i skogen eller cykelturen uppe i bergen. Autohype tycker i det stora hela om bilen och utseendet specifikt men hade önskat oss lite mer krut ifrån motorn.

Modell  Renault Kadjar – 2016
Motor  1.6 l diesel
Hästar / Nm  130 hk / 320 nm
Maxhastighet  190 km/h
Acceleration  10.5 sek
Förbrukning enl. tillverkare  4.9 l / 100 km
CO2-utsläpp  129 g / km
Skatt  1666 kr.
Pris  Från 189 900 kr

(300 800kr. testbil)

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *