Det har hänt en hel del med Seat Leon och det finns en del positiva nyheter, men det sakans fortfarande något väldigt viktigt.

Bilen vi provkörde var Leon 5D 1.2 TSI (110 hästar) och här handlar allt om att köra snålt, få ner förbrukningen och visst är den nere, men så även körglädjen tyvärr men det kommer vi till.

Seat Leon har alltid varit en direkt konkurrent till Volkswagens Golf men som är billigare och som tidigare saknade mycket av det som Golf har, men inte längre. Seat Leon är fortfarande en billig bil men är idag full med teknik och erbjuder egentligen nästintill allt som en Golf har idag.

Första intrycket när vi satte oss i Seat Leon 5D fastän det var en bil med ganska så lite utrustning var att för det priset som bilen kostar (från 169.900 kronor) får man fortfarande mycket bil för pengar och en kvalitet som helt klart är bättre än vi hade förväntat oss.

Bilen som vi hörde hade alltså den minsta motorn på endast 1,2 liter vilket även gör att förbrukningen är låg. Istället för att rabbla upp en massa siffror så kan vi säga sträckan vi lyckades köra innan vi var tvungna att tanka

  1. Kalmar – Göteborg (ca 400 km)
  2. Göteborg innerstad (ca 140km)
  3. Göteborg – Borås (ca 60 km)

Väl i Borås så var vi fortfarande inte på reservtanken men valde att tanka bilen eftersom vi skulle tillbaka till Kalmar från Borås. Vi kan kort och gott säga att det är nog första gången som vi provkör en bil och behöver endast tanka denna bil en gång fastän såpass långa körsträckor vilket har sina för och nackdelar.

Eftersom det endast är 110 hästar så får man självklart räkna med att det gäller att planera sina omkörningar men även planera sin körning överlag för att få ner förbrukningen. Jag personligen har svårt att köra bilar som har under 200 hästar och anledningen är inte att man ska köra fort utan anledningen för mig är att jag vill kunna göra en omkörning utan några problem vilket blir svårt med denna motorn. Just 1,2 TSI går endast att få med sexväxlad manuell låda vilket enligt oss bara är ett plus då en automatlåda vid så låga siffror bara känns tung och klumpig med automatlåda som väger några 100 kilo extra.

Givetvis har inte Seat eller VAG tagit fram denna motorn för att man ska köra fort eller snabbt utan här handlar allt om att få ner förbrukningen samt att man betalar endast cirka 300 kronor i skatt per år vilket är betydligt lägre än om man skulle ha en Seat Cupra på 300 hästar.

Men det finns fortfarande något som Seat inte lyckats med och detta är något dom misslyckats med i flera generationer nu och det är att få fram körglädjen när man kör en Seat. Varje gång vi kör en Seat så har vi varit mer och mer positiva med kvalitén på bilen samt hur dom ser ut, men körglädjen är helt död. När vi kör iväg med deras bilar så är det tråkigt, tomt, trist helt enkelt noll glädje i att köra en Seat och det spelar ingen roll om vi kör en bil med 100 hästar eller med 300 hästar, körglädjen dör ut på något sätt så fort man väl kör iväg.

Exakt hur Seat skulle kunna fixa detta vet vi inte men det finns något problem med Seat och deras körstil som gör att man aldrig får detta leendet på läpparna när man sätter sig i deras bilar.

Det största pluset som jag ser med en Seat idag är deras design, de har blivit rejält mycket finare bilar och i mina ögon är Leon till och med en finare bil än Golfen, linjerna är mycket lägre och sportigare, strålkastarna fram gör så bilen sticker ut på vägarna och baken i sig får en känsla för sport.

Många har frågat oss om vi kan rekommendera en Seat och svaret är Ja. Är man ute efter en bil i denna klass så är Leon 5D en utmärkt bil som inte kräver att man har allt för tjock plånbok. Om man ska köpa en ny eller begagnad är svårt att säga men vi kan redan nu säga att kvalitetsmässigt så har nya Leon 5D fått sig ett rejält lyft och detta såg vi även med Seat Ibiza.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill ni vara med och diskutera?
Dela med er av era tankar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *