Biltest: Subaru Forester- 2015 2.0D CVT

Subaru Forester är en SUV som har blivit lovordad och fått åtskilliga priser genom åren från åtskilliga internationella bil kännare. Nu är det vår tur att ta oss en titt på denna skogsmulle SUV.

Subaru Forester, ännu en SUV i mängden. Men detta är en SUV som har en lång historia bakom sig inom detta segment, från året 1997 om man skall vara mer exakt. Modellen som finns ute nu är av den senaste generationen som kom ut på marknaden 2013. Men först 2015 har Subaru gjort Foresten tillgänglig med deras boxerdiesel och den steglösa CVT automatlådan.

Subaru Forester #3Subaru Forester #2Vid en första anblick när man ser Foresten så slår det en hur hög karossen är, men med ett väldigt neutralt formspråk. Subarun ser tyvärr ut som vilken asiatisk SUV som helst. Den har inte det där lilla extra som sticker ut och visar att detta är en Subaru Forester. Hade likväl kunnat vara en Mitsubishi Outlander. Den känns alldeles för neutral och lite som en bil som är tagen ifrån 1990-talet. 90-tals designen följer med in i kupén och detta trots att Forester så sent som 2013 fick en uppdatering. Uppdateringarna uppskattas givetvis av tidigare av Subaru ägare, men den är fortfarande alldeles för omodern trots diverse interiöra uppdateringar som infosystemet som nu har utrustats med en touchskärm. Vi får hoppas på nästa generation blir mer år till datum.

Subaru Forester #17Men om vi går ifrån det utvändiga & interiöra utseendet och kollar på Subaru Forester praktikaliteterna så är detta ingen bil som faller mig i smaken estetiskt men den är desto mer praktiskt. De enorma fönsterpartierna runt hela bilen slår för att sikten kommer att bli väldigt god när man måste köra i terrängen, eller när husvagnen eller släpet skall manövreras. Och trots att vår testbil hade backkamera så tål det att sägas att bakåt sikten var det inga som helst bekymmer med tack vare den enorma panorama bakrutan.

Subaru Forester #5Subaru Forester #12Ljudisoleringen från både vägbanan och motor är behagliga och skapar inte något irriterat surrande eller sten smattrande ifrån hjulhusen. Chassit som finns att tillgå för den svenska marknaden är lite väl hårt emellanåt. Hårdheten på chassit blir ganska påtagligt då man ger sig ut i skogsmiljön där man vill att den bara skall svälja alla ojämnheter som den får emot sig. Chassit funkar ypperligt på asfalt där dessa bilar ändå till större del kommer att tillbringa sina kilometrar, men ändå.

Den steglösa CVT automatlådan som nu finns att tillgå i boxerdieseln är en bra växellåda som Subaru skall ha en eloge för. Den varvar upp väldigt mjukt genom hela registret och Subaru har kalibrerat växellådan så att den inte varvar så fort man vill ha lite mer kraft ifrån motorn, utan utnyttjar boxer dieselns vridmoment.

Förbrukningen från boxerdieselmotorn på 2000 kubik och 147 hästkrafter som vi hade att tillgå i vår Subaru var helt OK, 7,2l/100km och då handlar det om ganska mycket stadskörning som vi har haft under stora delar av testveckan. Förbrukning är som sagt ganska låg för att vara en SUV. Detta säger vi med tanke på att Subaru kör med permanent fyrhjulsdrift som medför en ökad bränsleförbrukningen med ett par procent.

Subaru Forester #1Konklusion:

Det som har kommit fram under testveckan är att Subaru Forsester känns lite väl gammalmodig i vissa avseenden men den är rejält ihopskruvad och med en god kvalitetskänsla. I slutändan så är det ändå en bil som levererar och tilltalar en stor skara. Subaru Forester är bilen för hen som vill ha en praktisk bil och inte bryr sig så mycket om det estetiska eller tekniska lull lullet. En riktig skogsmullebil som levererar när den behövs som mest.

Om Subaru skulle göra uppdateringar som är mer 2000-tal så tror jag nog att dom tilltala än ännu större skara i Sverige än vad dom redan gör.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *