Biltest: Touareg V6 TDI 2015

VW har gjort en rejäl facelift på sin största bil, men är det en facelift eller en helt ny bil? Vi testar…

Det är svårt att inte slänga ett öga på Touareg när man ser den på vägarna och efter faceliften som VW gjorde blir det ännu mer uppmärksammat. Men vår fråga vi ställde oss först är om detta verkligen är en facelift, rejält facelift eller kanske en helt ny bil?

Hög är den, när vi väl lyckas hoppas in i bilen känner vi genast igen oss med interiören som vi bland annat sett hos Passaten samt Golfen med samma ratt, samma placering av alla knappar m.m. Vi känner igen oss och enligt oss är det inge dåligt för VW interiör är bra som den är, enkelt att förstå och fortfarande lätt att hantera under körning.

touareg2015-4

Det är dessutom en betydligt snyggare interiör denna gånge i denna Touareg än föregångaren som var hemsk enligt oss, stor, fyrkantig ratt, en gigantisk växelspak och allmänt bara väldigt gammalmodig bil fastän sin storlek. Det finns nu även fler valmöjligheter när det kommer till klädsel och träpaneler inne i bilen.

Men förutom en facelift så har även en hel del av den senaste tekniken nu tillkommit såsom förarassistpaket, Side assist, Lane assist och mycket mer. All denna teknik kör körandes så mycket enklare men kanske inte lika roligt för alla, som tur är finns möjligheten att stänga av denna teknik och njuta av körningen som man gjorde förr.

touareg2015-2

Men det är fortfarande en SUV som först och främst ska ha komfort samt att den ska klara av terräng som är huvudsyftet enligt oss, denna gången gjorde vi inte så bilen fick jobba i terräng utan istället satsade vi på att se hur bilen beter sig i trafik med mycket trafik men även längre körningar. Luftfjädringen som vår var utrustad med kostar över 30 000kr extra och om det är ett måste är tveksamt, jag tror man klarar sig minst lika bra utan det.

Som standard ingår fyrhjulsdrift via Torsendiffen som har olika program man kan välja enkelt såsom offroadkörning, stadskörning m.m.

Första frågan många ställde oss när vi körde just denna eller vilken annan SUV som helst är hur lättkörd den är, allt från att manövrera till att parkera den?

VW har denna gången lyckats få bilen att kännas betydligt mindre än vad den är, till en början är alla som inte ha vanan att köra stor bil obehaglig och man är lite extra försiktig men man kommer väldigt snabbt in i det och manövreringen men bilen är väldigt lätt och att parkera den bli bara allt lättare idag med tanke på alla sensorer och kameror som finns att dra nytta av.

När man kör på motorväg och lite högre hastigheter är bilen relativt tyst med tanke på sin storlek och VW har som vanligt enligt oss lyckats med aerodynamiken även denna gången. Längre sträckkörning med denna bilen är de inga problem med då komforten finns där som många är skeptiska till när det kommer till SUV-bilar.

touareg2015-1

Motorn som vår testbil hade var en 3.0 liter V6 TDI som ger ifrån sig 262 hästar och 580 Nm, en relativt pigg motor men man måste ha o åtanke att bilen är stor och tung. Denna motor var enligt oss väldigt törstig och det märktes både på mätaren och i färddatorn. Det är nog även första gången som vi får se en bensinmätare gå ner såpass snabbt och då har denna bilen ändå en tank på 100 liter.

Många försökte övertala oss om att vi ska tänka på att bilen är stor och tung, men vi har testat konkurrenter till VW med bilar i samma klass som Touareg och där har bilarna dragit betydligt mindre bränsle vid samma typ av körning.

Men frågan är då om det är värt pengarna med tanke på att det fortfarande är en VW-logga på den?

Priset är från 440 000kr och det är en hög prislapp då i de priset inte ingår särskilt mycket när det kommer varken till teknik som erbjuds eller till det som man hade hoppats på att en SUV ska ha som standard.

Det är helt klart en bra, rolig och bekväm bil som bjuder på mycket och har man kört tidigare Touareg tycker vi ni ska ta en titt på denna för enligt oss är det inte särskilt mycket som liknar dessa två, detta är ingen facelift utan detta är en ny bil Touareg från VW.

Vi hoppas på att få se fler motoralternativ och speciellt snålare varianter än denna, gärna en hybrid och kanske även en bensinare om man lyckas få till det med förbrukningen där.

 

VW Touareg V6 TDI

Motor Sexcylindrig på 2 967 cm³
Hästar 262hk
Förbrukning – Stads 7.0 l/100 km- Landsväg 6.0 l/100 km

– Blandad 6.6 l/100 km

Bränsle Diesel
Acceleration 6,4 sekunder 0-100km/h
Topphastighet 220 km/h
CO2-utsläpp 174 g/km blandad körning
Växellåda 8 vxl Tiptronic automatväxellåda
Pris Från 439 900kr

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *