Biltest: Volkswagen Passat Alltrack

Vad vore en ny Passat utan en Alltrack-version som vi nu har testat och kommer med en del överraskningar.

Vi har kört nya Passat i fler olika utföranden och nu är det dags att se hur Passat Alltrack klarar sig. Många tror att en som är i klass med Volkswagens Alltrack-bilar endast är en ”höjd” bil med lite fler plastdetaljer men riktigt så enkelt är det inte och det märks när man kör den.

Vi valde att få vår Passat Alltrack att svettas rätt så rejält och detta genom att köra på lite tyngre träng med mycket snö inblandat och det blev tufft. Passat Alltrack är standard utrustad med 4motion (AWD) och är nästan ett måste.

4motion fungerar bäst när det är tuffa väglag och så är det faktiskt inte hos alla tillverkare, många hoppas på att få dra nytta av AWD direkt från start men allt vanligare blir det att det fungerar bäst när det väl behövs.

Volkswagen Passat Alltrack

Komforten finns fortfarande hos denna Passaten samt all annan utrustning som man kan vänta sig såsom Active info display, Car-net och Area View, sådana funktioner som man inte vill ska försvinna fastän bilen är skapad för lite mer tuffa vägar.

Motorn som är en 2.0 TDI Biturbo ger ifrån sig 190 hästar som har ett vridmoment på 400 Nm vilket känns om man har lite tyngre fot, men vi långkörning så får man ändå ner förbrukningen och detta rätt så rejält. Vi lyckades få en förbrukning på cirka 5.2 liter/100 km.

Vill man inte ha en diesel så finns alltid alternativen till en bensinare som ger lite mer effekt.

Volkswagen Passat Alltrack är den perfekta bilen för den som t.ex ska dra mycket eller vet redan nu att man kommer ge sig ut på trång och inte vill ta chansen att fastna men ändå ha en bil som ”smälter in” bland dom andra i trafiken.

vw-Passat-Alltrack-3

Volkswagen är duktiga med att trycka in den senaste tekniken i varje nya Passat som kommer och då spelar det ingen roll om det är Alltrack eller GTR där man lägger all fokus på att alla Passat-modeller ska vara likvärdiga när det kommer till utrustningen, vilket är ett stort plus och man behöver inte kompromissa om vilken modell man är ute efter.

Men annars finns många andra Passat bilar att välja mellan så här har man verkligen chansen att välja bilen som passar just dig.

Konklusion:

Vi gillar Passat Alltrack men problemet vi ser med denna bilen är att man måste verkligen se över sina behov när det kommer att köpa en bil anpassad för ”offroad”. Gillar man ändå den lite mer ”tuffa” stilen på en bil med lite mer plastdetaljer runt hjulshuset så är alternativen givet men annars förlorar man inte särskilt mycket på att välja en annan modell av Passat fast med samma motor om inte bättre motor om det behovet finns.

Modell VW Passat Alltrack
Motor  2.0 L TDI
Hästar / Nm  190 hk / 400 Nm
Maxhastighet  220 km/h
Acceleration (0-100 km/h)  8.0 sek.
Förbrukning enl. tillverkare (blandad)  5,1l/100 km
CO2-utsläpp  135 g/km
Skatt  2406 sek
Pris  Från 332.200 sek
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *