Biltest: Volvo V60 Cross Country

Vi hämtar ut vår testbil I den strålande höstsommarsolen. Bilen som vi skall ta oss an den närmsta veckan är en V60 Cross Country och platsen där vi startar vårt test är i Torslanda, Göteborg. 

Då det var ett tag sedan jag körde en Volvo så är detta en bil som jag sett fram emot att få under den kommande veckan.

Ända sedan slutet av 1990-talet med V70 Cross Country som senare döptes om till XC70, så har Volvo hållit konkurrenterna på avstånd inom detta segment och jag vågar nog säga att dom är klass ledande. Då V60 Cross Country är ett nytillskott till Volvos Cross Country segment så ser man vissa likheter med storebror XC70. De svarta skärmkanterna, Cross Countryns främre och bakre spoiler och den förhöjda markfrigången som på V60:n är 20,1 cm. Den ”vanliga” V60:n är 6,5 cm lägre än V60 Cross Countryn. Detta är några är några exempel på Cross Country likheterna.

 

V60 CC skuffplate

 

V60 CC Arendal II

Men mycket har hänt sedan den första Cross Countryn kom ut. Volvo har ju idag V40 Cross Country,V60 Cross Country, XC60, XC70 som tidigare nämnts. Och den nya crème de la crème SUV:en, XC90. Framtiden får utvisa om framgångssagan kommer att fortsätta för Volvo inom deras Cross Country segment.

Bilen som vi har fått till vårt förfogande är som sagt en V60 Cross Country D4 190hk AWD med en sex stegad automat låda. Färgen som påminner om solljusets strålar som slår mot grå-blåa vatten ytan och som Volvo har valt att kalla Osmium grå metallic. Utrustningspaketet som bilen har utrustats med är Summum, och som är Volvos Premium paket.

Och utöver Summum paketet så har vår testbil även:

  • Ljudanläggning Harman Kardon
  • Navigation
  • Tak lucka
  • 18 tums NESO Volvo fälgar m.m.

När man tar plats bakom ratten så andas interiören god kvalitet. Volvo har skickligt använt sig av fina struktur material i hela interiören med en väl designad struktur i plast materialet och som inte får instrumentpanelen att kännas plastig.

MEN, allt är inte guld och gröna skogar.Något som jag kände lite frustration över var den plottriga mittkonsolen som innehåller en himla massa knappar som inte är helt rätt att orientera sig med och alla dessa under menyer som Volvo har lagt till för att föraren skall kunna göra så många olika personliga inställningar som möjligt.

V60 CC interior panel

Själva kör dynamiken är det inga klagomål mer än att jag hade viljat ha den lite mer understyrd. Men Volvo bör jobba mer med motorljudet och ljudisolering. Motorn har ett alldeles för rått ljud som uppkommer på inte för allt för höga varvtal. Samt en hel del däckljud från vägbanan.

Då man tillbringat en vecka i bilen så måste det ändå sägas att Volvo har lyckats med att man känner sig väldigt säker och trygg i deras bil. Säkerhetssystemen som Volvo har integrerat i bilen är till en början störande. Med störande menar jag att det blinkar och piper lite här och var. Från t.ex BLIS som är dödavinkeln kameran som ger ifrån sig ett svagt orange sken i sidospeglarna när ett fordon befinner sig i ens ”dödavinkel”. Det går att stänga av men då fallerar ju det där med säkerheten. Jag själv vande mig vid blinken och pipen efter bara två dagar så det är endast en vane sak.

Citysafety är en annan men väl användbar säkerhets funktion som man har i Volvon. Citysafety fungerar på så sätt om man skulle av någon anledning missa framförvarande bil eller någon annan framförvarande fara så förbereder systemet bromsarna så att stoppsträckan blir så kort som möjligt men skulle inte detta räcka så bromsar Volvon åt dig och stryper gasen så att kollisionen reduceras så kollisionen.

Det finns en uppsjö av olika säkerhetssystem och bilden under illustrerar ett urval av dessa.

 

V60 CC Cluster

Ljudsystem som Volvo har fått hjälp med kommer ifrån amerikanska Harman/Kardon. Ljudbilden upplevs vara helt OK men inte mer än så, trots att Harman/Kardon varit involverade. Systemet har för mycket diskant i sig och för lite mellanregister vilket medför att det blir lite väl gällt ljud i mellan åt från högtalarna. Justeringsmöjligheterna finns givetvis, men trots det så får man inte till den perfekta ljudbilden som vill påminna oss att vi sitter i på första parkett och lyssnar vår pop/rock eller symfoniorkester i konserthallen.

V60 CC harmon

 

V60 CC kamera

(Kamera som bl.a. läser av vägskyltar och mäter avstånd till framförvarande fordon).

V60 CC kviberg

Konklusion:

Skulle då jag köpa denna bil ? Trots att V60 Cross Country lanserats 2015 i Sverige så är detta ändå en bil med en ”gammal” fem cylindrig motor.  Och den är törstig!

Under vår vecka med inte för hård körning eller speciellt mycket stadskörning, med andra ord en ”normal” vecka så hamnade vi på drygt 8.5l /100km vilket är lite väl mycket för en bil på 2015-talet. Men om man skall bortse från förbrukningen och titta på de andra aspekterna:

·      Säkerhet

·      Pris

·      Estetik

·      Praktisk

Så svaret om jag skulle köpa V60 Cross Country och med tanke på att den båda ligger ganska nära i pris jämfört med XC70, så hade jag nog ändå föredragit den stora laståsnan XC70. V60:n fallerar mer på att den känns inte lika praktisk och gedigen som XC70 och att priset inte är tillräckligt bra.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *