Biltest: VW Arteon GTS

Volkswagen Arteon är en helt ny modell där fokus ligger på premium men vill vi betala för detta premiumsegment hos Volkswagen?

När Volkswagen presenterade Arteon för första gången så fastnade jag för den låga, sportiga looken som dom har lyckats med hos bilen, såg även genast att detta är utan tvekan bilen som kommer ersätta tidigare Passat CC som var en sportigare Passat som inte alls var praktisk som vi annars är vana vid med Passat men hade ändå ett utseende som tilltalade många.

Arteon är en helt ny modell från Volkswagen som endast kommer som sedan, sportsedan där vi har flera låga linjer på bilen och en coupé-känsla redan när vi öppnar upp förardörren.

När det gäller utsidan på Arteon så är allt nytt och det är något jag verkligen tycker om, äntligen får vi en ny modell med en helt ny look. Fronten på Arteon är ny där vi har en stor grill som smälter in väldigt bra med både LED-strålkastarna och nedre grillen. Vi hittar flera aerodynamiska linjer på bilen som går från fronten hela vägen bak, snyggt och sportigt. Fronten skriker sport och aggressiv som i mina ögon ger bilen ett modernt utseende men samtidigt en sportigare attityd. Det jag gillar med alla nya bilar är LED-strålkastarna framtill som ger bilarna ett utseende som ska vara modernt men ändå funktionsmässigt bra.

VW Arteon är inget undantag när det kommer att se bilen framifrån där inte endast den stora grillen tar vår uppmärksamhet utan även LED-strålkastarna som denna gången sträcker sig över hela strålkastaren och inte en liten bit, en detalj som vi tycker om och hoppas på att få se mer av från VW.

Bakdelen på Arteon är också helt ny denna gången där vi ännu en gång har en låg design med baklampor som är ”slimmade” och ska hjälpa till med att hålla en låg profil för bilen, mindre detaljer i dessa lampor som visas betydligt bättre när mörkret faller och endast strålkastarna på bilen är det som avslöjar vad Volkswagen egentligen har tagit fram.

Men visst har Volkswagen lyckats med att fram en helt ny modell med ett nytt utseende när det kommer till utsidan av bilen, men när vi väl sätter oss inne i bilen händer det igen, vi sätter oss i en Passat, vi sätter oss i en bil som vi gjort så många gånger förr och varför kunde man inte göra något här, Arteon är ingen Passat, Arteon är Arteon och inget annat.

Inne i kupén så är det Passat som vi känner igen och detta in i minsta detalj, allt från vart alla knappar är placerade till vilket infotainmentsystem som har installerats. Vår testbil var utrustad med Discover Pro som kommer med en 9,2 tums skärm och där vi kan styra allt som har med bilens tekniska bitar att göra, inte AC. AC-reglagen är desamma som det har varit senaste 10-12 åren och sitter där dom alltid har suttit, precis under infotainmentsystemet. Vi har klagat på det tidigare men kan nämnde det även nu att infotainmentsystemet endast är touch tyvärr vilket gör det betydligt svårare att navigera medan man kör. Vi hoppas att detta kommer försvinna och att vi faktiskt kan navigera oss genom fysiska knappar eller någon typ av navigeringsratt.

Hela känslan inne i kupén skriker Passat och det är egentligen kanske inget dåligt då vi gillar kupén hos Passat men med tanke på att utsidan av Arteon är något helt nytt, något riktigt bra gjort så hade vi även hoppats på att insidan hade fått lite kärlek och inte endast en ren kopia av en Passat, synd men vi hoppas på att nästa generation Arteon kan ge oss något helt nytt även inne i bilen.

När det gäller motoralternativen så finns det tre olika alternativ 190, 240 eller 280 hästar att välja mellan. Vår testbil var utrustad med Volkswagens 2.0 TDI SCR 4Motion 240 hästar med ett vridmoment på 500 Nm som vi kan lova känns i magen vid lite gaspådrag. Just 2.0 TDI på 240 tar bilen från 0-100 km/h på 6,5 sekunder vilket är helt ok och med tanke på höga vridmomentet perfekt vid omkörningar där man just vill ha det lilla draget för att komma iväg. Allt detta är kopplat till Volkwagens DSG7-låda som är en dubbelkopplingslåda på sju växlar nu och är en växellåda som enligt mig gör sitt jobb, kanske inte riktigt så som jag vill men den gör det bra men inte mer än så.

Förbrukningen fastän det är en diesel är enligt oss kanske inte särskilt låg, vi var nere på cirka 7,1 liter / 100 km när vi långkörde och då valde vi även att ställa in bilen i Eco-läge för att se om detta hjälper att få ner förbrukningen ytterligare men det var väldigt liten skillnad på Eco- och Normal-läge.

När vi hämtade bilen så var det första vi la märke till hur låg bilen var från bakdörrarna och sedan hela vägen bak och ställde oss genast frågan om fyra vuxna verkligen får plats i denna bilen, svaret fick vi enkelt genom att testa helg enkelt. Stolarna bak har Volkswagen tagit fram för att passa just Arteon och för att inte påverkas av takhöjden och det enkla svaret, fyra vuxna får plats utan några som helst problem i Arteon, det märks tydligt att Volkswagen har tänkt på många detaljer när det gäller just baksätena för att man ska få plats och för att skapa en bil som passar även till exempel barnfamiljer.

Att vi tar upp barnfamiljer är också för att bagaget är betydligt bättre och större än vi hade väntat oss, här behöver vi inte oroa oss för att man ska öppna en liten lucka som hos en vanlig sedan utan denna kombikupén sväljer hela 563 liter och har en enorm lycka som öppnas för att lätt kunna lasta i och barnvagn och dylikt får plats utan några som helt problem. Det ända som kanske kan ställa till lite är kanten som man får stå ut med och kanske gör i- och urlastningen lite jobbigare men utrymmet finns där.

Arteon är en sportigare bil där man får räkna med att bilen är lite hårdare och har en lite högre bullernivå, vi trodde att just bullernivån skulle vara betydligt mycket högre än den var med tanke på lågprofildäcken som satt på bilen men det är avsevärd liten skillnad på Arteon och Passat när det gäller just bullernivån, även komforten är något som Volkswagen lyckats få in i Arteon fastän man vill att bilen ska ha en betydligt lägre och sportigare utseende.

Volkswagen har i våra ögon alltid varit duktiga när det kommer att ta fram och utrusta sina bilar med säkerhetssystem och så även denna gången med Arteon. Vår bil var utrustad med en hel del såsom Lane Assist, adaptiv farthållare, head-up display och parkeringshjälp där alla systemet fungerar riktigt bra, inga problem eller fel meddelanden. Dock märkte vi att vår bil inte var utrustad med döda vinkel-sensor/varnare och detta var heller inget som vi kunde välja till när vi byggde ihop vår bil på deras hemsida, varför vet vi inte men vi hoppas detta kommer och inom kort även blir standard i bilarna.

Volkswagen Arteon börjar från 369 900 kronor vilket är ungefär 100 000 kronor mer än vad Passat Sedan börjar från, men vi kan redan här säga att Arteon har från detta priset har en del standard såsom Lane Assist, Adaptiv farthållare, LED-strålkastare och ett nytt modern infotainmentsystem. Arteon har även ett helt nytt utseende som inte liknar någon annan Volkswagen-modell men som ändå kännetecknar att det är en Volkswagen. Som vi nämnde tidigare så känns det som att Arteon är lite av en ersättare till Passat CC men en helt klart värdig sådan, en ny modell, en modell som kan jämföras lite med Audis A5 men där vi känner att Volkswagen har mer att ge med Arteon i framtiden och att intresset för just denna modellen kan se ut att växa bara prislappen överrensstämmer med det som bilen faktiskt erbjuder.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill ni vara med och diskutera?
Dela med er av era tankar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *