Volkswagen har fortfarande en hel del att leverera hos GTI:n och Clubsport är inget undantag.

Golf GTI är nog den Golfen som dem flesta känner till bäst och Volkswagen firar detta genom att släppa en jubileums-versioner av just denna modellen.

Motorn har blivit piggare denna gången med 265 hästar, men det är inte allt. GTI Clubsport är även utrustad boost-funktion som genom kickdown under gaspedalen skruvar upp motorn till 290 hästar och 380 Nm under tio sekunder, och det märks ganska tydligt.

Vi ställde oss frågan varför man har denna boost-funktion och största anledningen är att få ner slitaget men ändå kunna erbjuda nästan 300 hästar under en kortare period när det behövs som mest. Även avgassystemet verkar ha fått sig ett litet lyft som påminner mycket det vi får höra från R-modellen och vänta er inte en tyst bil här, i alla fall inte inne i bilen.

När vi sätter oss i bilen så är första reaktionen alacantra-ratten med den röda markeringen som enligt oss bara skriker rally och verkligen ger känslan för sport. Sportstolarna som också endast har en funktion och det är att vi ska sitta på plats vid kraftigare manövreringar eller bara vill sitta säkert.

Men just motor delen och interiören är bra en liten del och det som syns samt hörs, när det kommer till körningen och manövreringen så har en hel del hänt där vi nu bland annat hittar en elektronisk kontrollerande differential som ger tillräckligt med kraft på varje hjul för att hålla bort allt som har med under- samt överstyrning.

Volkswagen har som skapat denna GTI Clubsport för att köras på banan där allt som krävs för bankörning finns i denna bilen och lite till.

Exteriören på bilen kanske inte skiljer sig särskilt mycket från en vanlig GTI förutom den nya vingen bak samt att det står clubsport på sidokjolarna. Men det är tillräckligt och vi vill inte att Clubsport ska skilja sig allt för mycket mot GTI och den största skillnaden hittar vi fortfarande inne i bilen samt styrningen.

Det känns som att GTI Clubsport skapades för dom som inte är ute efter ständiga 300 hästar i en Golf men ändå vill ha draget i bilen när det väl behövs, samt en lite längre prislapp.

Bilen som vi provkörde var utrustad med DSG-låda men finns även med manuell och värt att tänka på där är att väljer man DSG-lådan blir bilen några hundra kilo tyngre vilket alltså kan bantas ned med den manuella lådan och få nån extra hundradel snabbare bil.

Vi blev aldrig riktigt fästa vid ”vanliga” Golf GTI och när vi hörde om Clubsport första gången blev vi skeptiska, men VW har motbevisat allt som vi tvekade över och ärligt talat så skulle vi rekommendera Clubsport före Golf R fastän det finns en del skillnader, bland annat 10 hästar.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill ni vara med och diskutera?
Dela med er av era tankar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *