Ny generation Golf betyder även att vi får ta del av en ny Golf R och nu är det över 300 hästar som gäller, men hur mycket mer nytt är det och är allt till det positiva?

Detta blir tredje generationen Golf R som vi har provkört och visst har det hänt en del sedan första gången vi satte oss i denna bilen, men fortfarande är det ytterst små förbättringar.

I den senaste Golf R så märks det att Volkswagens fokus har varit att trycka in den senaste tekniken i bilen som vi tidigare har fått se i Tiguan samt Passat. Allt från Active Info Display (digital instrumentpanel) till alla säkerhetssystem som blir allt fler och allt mer hjälpsamma. Även motorn har fått sig en lite uppdatering som mot tidigare R-modell har fått 10 hästar mer men är inget man riktigt känner av förutom på pappret.

Men ok, nya Golf R innehåller den senaste tekniken, den har nya LED-strålkastare fram samt bak och R-logga lite här och var men finns körglädjen där då? Har den förbättrats?

Efter att ha kört tre generationer Golf nu så måste vi tyvärr säga att det har inte hänt mycket när det kommer till körglädjen och nöjet med att köra en såpass liten bil som Golf med över 300 hästar, visst har vi fortfarande puffande från avgassystemet som främst är en smaksak om man gillar eller inte men precis som i de andra bilarna så förstärks detta inne i bilen och låter tyvärr inte alls lika mycket utanför förutom när verkligen varvar upp bilen.

Vad vi gillar med Volkswagen och för varje ny Golf R är att bilen karaktär, bilens känsla för att vara en bil med över 300 hästar finns kvar där och när man sätter sig i bilen betyder det inte alltid att vi sitter i en bil med såpass mycket kraft som Golf R bjuder på. Att sitta i en bil man annars ser allt oftare på vägarna som nu klarar av 0-100 km/h på endast 4,6 sekunder och låter som ingen annan Golf gör att det kittlas i magen redan när man sätter sig i bilen.

Men fastän det kanske har hänt särskilt mycket på denna Golf R till utseendet så har det fortfarande hänt en hel del under skalet, bilen har bland annat fått 10 hästar mer samt en fyrhjulsdrift som nog aldrig har varit så välanpassad för denna bilen som nu. Att ta en kurva i hög hastighet har nog aldrig varit så lätt som nu, med tanke på bilen storlek och balansering. Även växellådan DSG7-lådan har fått sig ett lyft som gör att de 310 hästar som man har att jobba med funkar minst lika bra vid låga varv och stadskörning som på banan där allt handlar om höga varv och extrem hård acceleration.

En stor nackdel dock med nya Golf R eller nya Golf överlag är nya infotainmentsystemet som nu är helt och hållet i touch, även volymknapparna som tidigare var rattar har nu blivit touch vilket är ett enormt stort minus och ajg önskar man kunde välja nya Golf R med det gamla infotainment. Det är något som Volkswagen har gjort dåligt ifrån sig de senaste generationerna när det kommer till just infotainment, att ha touch-knappar i bilen måste nog vara det dummaste och mest osäkra valet. Visst är det snyggt och passar in i bilen mycket bättre men inte alls praktiskt och ärligt talat farligt. Visst har man knapparna på ratten för att styra volym och dylikt men vi vill fortfarande inte se touchknappar i en bil och vi hoppas att detta är något som Volkswagen kommer backa på med tiden och själva inse.