Biltest: VW Phaeton

Vi har fått prova på Volkswagen lyxigaste bil, men är den verkligen så lyxig som vi hade hoppats på?

Volkswagen Phaeton är en bil som man inte ser allt för ofta på dom svenska vägarna och nån direkt anledning finns det väl inte förutom det höga priset samt att den inte var lika lätt att köpa som en Passat hos Volkswagen-återförsäljare, men vi tog oss ändå modet att testa denna bil och det är väldigt blandade känslor.

Volkswagen Phaeton byggs i Volkswagens omtalade fabrik i centrala Dresden som blivit känd för att vara helt i glas där man kan se hur montörerna i vita overaller monterar Phaeton bilar, detta är bland dom lyxigare fabrikerna i världen och även där man ska bygga framtidens lyxbilar från Volkswagen.

vw-phaeton-img03

När man ser bilen för första gången så är det inget märkvärdigt förutom att den är väldigt lång med en längd på över fem meter. Men så fort vi öppnat dörren och sätter oss i bilen så känner man inte riktigt igen sig när det kommer till Volkswagens design hos interiörer.

Här vi en enorm växelspak som vi inte riktigt är vana vid samt väldigt mycket pianolack liknande instrument detaljer men ändå så känns allting bra, det är högre kvalitet på dom olika detaljerna och det känns faktiskt lyxigt när väl sitter i bilen.

vw-phaeton-img08

Men det som får en att le ännu mer är när man väl startar bilen och man får höra hur V8:an ger ifrån ett ljud som bara V8:or kan. I testbilen vi hade satt det en V8:a på 4.0 liter och det är ingen motor som kan riktigt kan köra snålt med, med en snittförbrukning på över 12 liter per 100 km så gjorde allt vi kunde för att få ner denna.

vw-phaeton-img05

Under längre körningar så höll vi en så jämn fart som möjligt och höll oss runt 100 km/h för att se om det verkligen går att köra snålt med en V8:a där svaret snabbt blev, Nej. Vid en längre körning på cirka 200 km och snittfart på 90-100 km/h så fick vi ner förbrukningen till ungefär 8.5 liter / 100 km och det var långt ifrån snålt enligt oss, men man måste tänka på att det är en V8:a och det är en törstig motor som inte riktigt är skapad för att vara ”snål”.

Väl inne i bilen så finns det inte mycket att klaga på där kvalitetskänslan i bilen är helt annorlunda på andra bilar från VW, men tyvärr så är detta är äldre bil vilket snabbt märks av på insidan med många gamla funktioner och teknik som nästintill blivit standard hos dagens VW-bilar, men de finns där och det gör ett bra jobb.

vw-phaeton-img11

Det märks att VW tydligt vill visa med Phaeton att man kan bygga betydligt lyxigare bilar utan att dom ska kosta alldeles för mycket men vi hade gärna sett att man använder samma kunskap hos deras andra bilar såsom Passat och Golf, VW skulle nog själva säga att dom gör det men kvalitén går inte att jämföra Phaeton med en Passat i dagsläget.

Stolarna i Phaeton är nog dom lyxigaste och bekvämaste vi suttit i hittills, inte bara för att dom hade massage i stolarna utan det var stora stolar som ändå gjorde att längre körning inte var några som helst problem. Massage i stolarna är bara ett större plus och VW är också duktiga att poängtera just stolarna i Phaeton som är något utöver det vanliga, vi kan bara hålla med.

vw-phaeton-img06

VW Phaeton är en stor och tung bil men det är inget som märks av under körningen. Man varken märker av att bilen är såpass lång som den är eller tung med tanke på motor och sin volym. Phaeton är en lättkörd bil men ännu bättre är det när man kör längre sträckor och ljudnivån i bilen är verkligen låg, det är många sådana mindre detaljer som inte syns men känns som VW lyckats få fram hos Phaeton och gör den lyxig väl under körning.

Fjädersystemet i bilen som är Volkswagens omtalade luftfjädersystem är standard ho Phaeton och vi förstår varför när det kommer till att prioritera komfort.

Det som gör att bilen känns ”gammal” är bland annat när man kommer till infotainmentsystemet som har navigator, stöd för minneskort m.m. men ändå väldigt begränsat och vi hittade bluetooth-iconen i systemet men inget vi lyckades få igång för att använda telefon funktionen i bilen. Det finns plats för ett SIM-kort men vi ville precis som alla andra nya bilar koppla vår smarttelefon till bilen vilket vi inte lyckades med denna gången.

vw-phaeton-img04

Ljudsystemet från Dynaudio utrustar bilen med hela 12 högtalare som har en totaleffekt på 1000 watt(!) men vi kan inte riktigt hålla med om att ljudet är varken rent eller bra fastän så många högtalare och så mycket watt. Även detta ett tecken på att bilen är äldre och även tekniken inne i bilen då VW har betydligt bättre ljudsystem att erbjuda i t.ex nya Golf eller Passat.

Om man ser över vilka som är direkta konkurrenter till Phaeton så är det bilar som kostar betydligt mer men då är det även tillverkare med ett annat rykte samt tillverkare som har mer fokus på denna klass av bilar, VW gör det bra men vi får bara hoppas att det man lär sig av Phaeton också kan smitta av sig på deras mest sålda bilar i framtiden.

Konklusion:

I slutändan måste vi säga att Phaeton är en bil där Volkswagen verkligen får visa vad dom går för och dom gör det bra, visst bilen är gammal så man får ha detta i åtanke och det är nog bara en tidsfråga innan just denna modellen utgår med tanke på antal år den har på nacken.

Att köpa den som begagnad är ett alternativ och då gäller det att hitta en för bra pris, men vill man ha en billig bil med fokus på lyx och komfort så är Phaeton helt klart ett bra alternativ.

Det ska bli väldigt intressant och se vad nästa generation Phaeton kommer att erbjuda när det kommer till teknik, komfort och att köra en lyxig bil.

Modell Volkswagen Phaeton -2015
Motor V8 4.0 liter bensin
Hästar / Nm 335 / 430 nm
Maxhastighet 250 km/h
Acceleration 0-100 km/h 6.9
Förbrukning enl. tillverkare (blandad) 12.5
CO2-utsläpp 290 g/km
Skatt 3 820 kr.
Pris Från ? kr.

vw-phaeton-img09 vw-phaeton-img10

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *