BMW M8 har äntligen presenterats

BMW har tillslut presenterat den länge efterlängtade M8 som kommer i fyra olika versioner och här pratar vi M-modell.

Då var det äntligen dags, äntligen dags för M8 att visa upp sig och som vi har väntat.

BMW M8 kommer att komma i fyra olika utföranden

  1. BMW M8 Coupé:
    V8 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda
    Kapacitet: 4,395 cc, effekt 600 hk
    Vridmoment: 750 Nm vid 1,800– 5,600 varv
    Acceleration: 0 – 100 km/t på 3,3 sekunder
    Toppfart: 250 km/t
  2. BMW M8 Competition Coupé:
    V8 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda
    Kapacitet: 4,395 cc, effekt 625 hk
    Vridmoment: 750 Nm vid 1,800– 5,800 varv
    Acceleration: 0 – 100 km/t på 3,2 sekunder
    Toppfart: 250 km/t
  3. BMW M8 Cabriolet:
    V8 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda
    Kapacitet: 4,395 cc, effekt 600 hk
    Vridmoment: 750 Nm vid 1,800– 5,600 varv
    Acceleration: 0 – 100 km/t på 3,4 sekunder
    Toppfart: 250 km/t

  4. BMW M8 Competition Cabriolet:
    V8 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda
    Kapacitet: 4,395 cc, effekt 625 hk
    Vridmoment: 750 Nm vid 1,800– 5,800 varv
    Acceleration: 0 – 100 km/t på 3,3 sekunder
    Toppfart: 250 km/t

På samtliga modeller så kommer det handla om en 4,4 liters V8:a med dubbla turbo där standardmodellen får 600 hästar medan Competition får hela 625 hästar. Men förutom dessa 25 extra hästar så får Competition även kolfibertak samt lite andra mindre detaljer som får modellen att sticka ut lite mot vanliga M8. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h på samtliga modeller.

Standardmodellen klarar 0-100 km/h på 3,3 sekunder medan Competition klarar detta på 3,2 sekunder, inte stor skillnad men den finns där. Inte helt oväntat så handlar det även om fyrhjulsdrift som standard samt att denna massiva motor är kopplad till BMW:s åttastegade M Steptronic-låda.

Precis som hos tidigare M5 så kommer vi kunna välja mellan tre körlägen 4WD, 4WD Sport och 2WD. Där 2WD kanske är mest intressant för dom lite mer kunniga där vi får helt bakhjulsdrift samt inga som helst stabilitetskontroller aktiverade.

Bromssystemet i M8 är lite annorlunda och nytt där allt sitter i ett, förmodligen ska detta påverka bromspåverkan till det positiva men även klara av tuffare körningar på bland annat körning på bana eller hårdare inbromsningar under längre perioder.

Sen som vanligt när det gäller en M-modell så får vi se annat kjolpaket, vi får M-fjädring, M Servotronic samt ett avgassystem som dom flesta nog kommer gilla om man gillat tidigare M-modeller.

Några svenska priser har ännu inte bekräftats men i dollar ser det ut som följande

  • BMW M8 Coupe – 133 000 dollar
  • BMW M8 Cabriolet – 142 500 dollar
  • BMW M8 Competition Coupe – 146 000 dollar
  • BMW M8 Competition Cabriolet – 155 000 dollar
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *