BMW presenterar sjunde generationen 3-serie

BMW 3-serie har fått sig ett rejält lyft både när det kommer till utseendet men även tekniken i bilen.

Nya BMW 3-serie är här och det har hänt en hel del med bilen, men vi känner fortfarande igen att det är en BMW.

Nya 3-serien har blivit 85 millimeter längre, 16 millimeter bredare och en millimeter högre än sjätte generationen. Detta ska enligt BMW ge mer plats i framsätet samt att bagageutrymmet hat ökat och ligger nu på 480 liter.

Full LED-strålkastare fram är numera standard i nya 3-serien och nu finns även laserstrålkastare att välja. Även kollisions- och fotgängarvarning med inbromsning är numera standard i nya 3-serien. När det gäller tillvalslistan så är den lång men inte långt som vi är vana vid, vi kan bland annat välja till aktiv farthållare, hjälp med styrning vid filbyte samt en rad andra smarta funktioner och hjälpmedel, 3-serien är smart och kan göra en hel del själv.

Inne i nya 3-serien hittar vi nu en stor skärm istället för analoga mätare samt att vi kan välja till Live Cockpit Professional vilket då utrustad bilen med en 12,3 tums skärm samt ett infotainment på 10,25 tum. Men det första som vi lägger märke till inne i bilen är att allt är i stort sett nytt, ny ratt, ny kontrollpanel, växelspak, instrumentbräda, allt inne har fått sig ett rejält lyft och detta är verkligen en ny generation 3-serie.

Nya BMW 3-serie kommer att tillverkas i München och målet är att börja sälja bilen mars 2019.

Motoralternativen som finns är:

BMW 330i:

Preliminär försäljningsstart: mitten av oktober
Rekommenderat cirkapris (inkl moms): 405 500 SEK
Rak 4-cylindrig bensinmotor, åttastegad Steptronic-växellåda
Kapacitet: 1,998 cc, effekt: 258 hk vid 5,000 – 6,500 varv
Vridmoment: 400 Nm vid 1,550 – 4,400 varv
Acceleration: 0 – 100 km/h på 5,8 sekunder
Topphastighet: 250 km/h
Kombinerad bränsleförbrukning*: 6,1-5,8 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 139 -132 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP

BMW 320d:

Preliminär försäljningsstart: mitten av oktober
Rekommenderat cirkapris (inkl moms): 352 50 SEK
Rak 4-cylindrig dieselmotor, sexstegad manuell växellåda (valbar: åttastegad Steptronic-växellåda)
Kapacitet: 1,995 cc, effekt: 190 hk vid 4,000 varv
Vridmoment: 400 Nm vid 1,750 – 2,500 varv
Acceleration: 0 – 100 km/h på 6,8 sekunder
Topphastighet: 240 km/h
Kombinerad bränsleförbrukning*: 4,7-4,4 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 122 – 115 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP

BMW 320d xDrive:

Preliminär försäljningsstart: mitten av oktober
Rekommenderat cirkapris (inkl moms): 393 500 SEK
Rak 4-cylindrig dieselmotor, sexstegad manuell växellåda (valbar: åttastegad Steptronic-växellåda)
Kapacitet: 1,995 cc, effekt: 190 hk vid 4,000 varv
Vridmoment: 400 Nm vid 1,750 – 2500 varv
Acceleration: 0 – 100 km/h på 6,9 sekunder
Topphastighet: 233 km/h
Kombinerad bränsleförbrukning*: 4,8-4,5 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 125 – 118 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP
Övriga modellvarianter:

BMW 320i:

Börjar produceras i mars
Rak 4-cylindrig bensinmotor, åttastegad Steptronic-växellåda
Kapacitet: 1,998 cc, effekt: 184 hk vid 5,000 – 6,500 varv
Vridmoment: 300 Nm vid 1,350 – 4,000 varv
Acceleration: 0 – 100 km/h på 7,2 sekunder
Topphastighet: 238 km/h
Kombinerad bränsleförbrukning*: 6,0-5,7 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 137 – 129 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP

BMW 318d:

Börjar produceras i mars
Rak 4-cylindrig dieselmotor, sexstegad manuell växellåda (valbar: åttastegad Steptronic-växellåda)
Kapacitet: 1,995 cc, effekt: 150 hk vid 4,000 varv
Vridmoment: 320 Nm vid 1,500 – 3,000 varv
Acceleration: 0 – 100 km/h på 8,5 sekunder
Topphastighet: 226 km/h
Kombinerad bränsleförbrukning*: 4,5-4,2 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 120 – 112 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP

BMW 330d:

Börjar produceras i mars
Rak 6-cylindrig dieselmotor, åttastegad Steptronic-växellåda
Kapacitet: 2,993 cc, effekt: 265 hk vid 4,000 varv
Vridmoment: 580 Nm vid 1,600 – 3,000 varv
Acceleration: 0 – 100 km/h på 5,5 sekunder
Topphastighet: 250 km/h
Kombinerad bränsleförbrukning*: 5,2-4,8 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 136 – 128 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill ni vara med och diskutera?
Dela med er av era tankar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *