Test: VW Polo GTI

Liten, snabb, körglad och relativt snygg, hur mycket mer kan man behöva av en bil? Polo GTI överraskar på många sätt.

När man säger att man kör en Polo GTI tittar många konstigt på en och säger, OK? Men vi kan säga som så att roligare bil har vi inte kört på bra länge om ens någonsin som med denna Polo.

Polo GTI som har en 1,8 liter motor på 192 hästar kanske inte låter att för mycket men med tanke på hur liten denna bil är så är det en hel del och det känns snabbt att bilen har lite krut under huven.

Bara man tittar på den första gången så ser man att den är lite tuffare samt lite coolare än en vanlig Polo och att de inte helt oväntade sport-läget som gör bilen ännu roligare att köra och leka med finns med även här. Det är också en sak att tänka på att det endast finns Sport samt Normal-läge i Polo GTI och inte som hos t.ex Golf GTI som har Comfort, Eco, Normal, Sport samt Individual. Sportstolar, 17tum fälgar, differentialspärr XDS samt GTI-ratten är allt som nästan behövs för att få stämpeln GTI från VW och Polo har allt detta och en välförtjänt stämpel hos Polo.

Vår testbil var manuell och alltså ingen tung DSG låda som tar en massa plats samt vikt och glada är vi för de. Den manuella lådan är vi sedan tidigare bekanta med och den gör sitt jobb helt ok, ända problemet som vi hade lite då och då var att få in trean snabbt nog när man skulle accelerera lite mer men efter ett par timmars körning hitta man sina knep och även trean var utan problem.

polo-gti-2015-1 polo-gti-2015-2

Polo GTI klarar 0-100 på 6.7 sekunder men ärligt talat när man sitter där och ska testa dessa 0-100 så känns det i magen och varför kan vara för bilen är såpass liten och man känner av varenda hästkraft som jobbar i motorn för att förflytta knappt 1200 kg.

Motorljudet från bilen låter mer roligt än bra, det är en mindre egentligen mindre allting men lite ljud kommer det allt ut och varvar man den kan man få den att vråla rätt så rejält en stund.

polo-gti-2015-4

Men vad är det som gör Polo GTI så rolig?

Ärligt talat så är det svårt att säga, den är liten, rapp och styrningen svarar omedelbart som är en av sakerna vi gillar med mindre bilar. Gasresponsen även den kvick och bara känslan av att köra en såpass liten bil men ändå sitta bekvämt är en känsla man vill njuta av längre. Invändigt känner vi igen oss från andra VW så inte mycket man behöver gå in på där men fastän detta är en liten bil, VW näst minsta så är den invändigt fortfarande stor och ”fullvuxna män” kan sitta bekvämt utan att behöva slåss om armstödet.

Förbrukningen är relativt låg vid ”normal” körning och detta med tanke på att motorn är på 1.8 istället för 2.0 liter märks av vid längre körningar där man får ner förbrukningen rätt så bra till strax under 0.7l per mil.

Är man ute efter en liten men rolig bil för inte allt för hög prislapp skulle vi välja en Polo GTI alla dagar och från detta nu kan det bli svårt för VW att göra Polo GTI ännu roligare, ska bli intressant och se vad nästa generation Polo kommer att erbjuda samt om körglädjen finns kvar.

Frågan vi ställer oss är om vi nånsin kommer få se en Polo R? VW är generösa med att ta fram R-modeller hos både Golf samt Sciricco men kommer även Polo få den är frågan och kanske är chassit för litet, för klent eller så finns de helt enkelt ingen marknad för det, men kan det bli mycket roligare än GTI tro?

VW Polo GTI

Motor fyrcylindrig på 1 798 cm³
Hästar 192hk
Förbrukning – Stads 3.9 l/100 km

– Landsväg 7.6 l/100 km

– Blandad 5.1 l/100 km

Bränsle Bensin
Acceleration 6,7 sekunder 0-100km/h
Topphastighet 236 km/h
CO2-utsläpp 139 g/km blandad körning
Växellåda 6 vxl manuell
Pris Från 221 900kr

 

polo-gti-2015-3 polo-gti-2015-7

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *