Volkswagen har nu presenterat T-Roc som är en liten men tuff SUV med en del positiva överraskningar.

VW har länge pratat om T-Roc specifikt om hur länge dom jobbat på den lilla suven, vi fick höra om T-Roc första gången på Geneve 2014 och sedan dessa har det varit mest prototyp bilar som visats upp. Nu är det äntligen dags att T-Roc har presenterats och inte helt oväntat känner vi igen att det är en VW.

T-Roc är en liten SUV, för att vara exakt 25,2 cm mindre än dagens Tiguan. Målet har alltid varit för VW att skapa en liten SUV och enligt oss så känns det som att just en liven SUV kan vara väldigt bra vid mycket stadskörning och man inte är behov av stort bagageutrymme.

Fronten på T-Roc är inte riktigt så som vi känner igen VW andra modeller utan här har en del hänt där just det små detaljerna är det som lyfter fram den nya fronten. Något som VW fått beröm för redan gällande T-Roc är att bilen kommer kunna levereras i två olika färger där det då handlar om chassit i sig i en färg och taket i en annan färg om man väljer det. I galleriet nedan kan ni se några bra exempel.

När vi väl kommer in i bilen så känner vi verkligen igen oss och det skriker VW mer eller mindre. Infotainmentsystemet på åtta tum är densamma som vi sett i bland annat nya Golf men även andra VW-modeller. Där vi kontrollerar luftkonditioneringen känner vi också igen med dom tre stora rattarna samt knapprad ovan för andra inställningar.

Att ha digital instrumentpanel blir allt vanligare och detta kommer även till T-Roc dock blir detta tillval och inte standard, då får man en skärm på 11,7 tum som sitter istället för mätarhus.

VW T-Roc kommer till en början att släppas i två utföranden, ena är grundversion och en GT-version. Båda utföranden kommer dock ha en hel del standard såsom Front Assist, City Emergency brake, Pedestrian Monitoring, Multikollisionsbroms, trötthetsvarnare och Lane Assist är det kommer till säkerhetssystem. När det gäller annan utrustning så kommer LED-varselljus, 17 tum fälgar, LED baklyktor samt infotainmentsystemet Composition Media också att vara standard för båda utföranden. Det som kommer göra att GT sticker ut lite är bland annat sportstolar samt flera sportdetaljer både interiör och exteriör. Vill man ha sin T-Roc så sportig som det går från VW är det R-Line paket som gäller.

När det kommer till motoralternativen så är det fem motoralternativ som gäller i Sverige men det kommer finnas sex totalt.

Bensin

  • 1,0 TSI med 115 hk och 200 Nm. 6-växlad manuell låda och framhjulsdrift.
  • 1,5 TSI med 150 hk och 250 Nm. 7-växlad DSG och 4Motion.
  • 2,0 TSI med 190 hk och 320 Nm. 7-växlad DSG och 4Motion.

Diesel

  • 2,0 TDI med 150 hk och 340 Nm. 6-växlad manuell låda och 4Motion.
  • 2,0 TDI med 150 hk och 340 Nm. 7-växlad DSG och 4Motion.
  • 2,0 TDI med 190 hk och 400 Nm. 7-växlad DSG och 4Motion.

Volkswagen T-Roc kommer att börja säljas redan i september medan de första leveranserna är planerade till början på 2018. Några priser har ännu inte bekräftats för Sverige.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *