Biltest: Subaru Outback – 2016

Subaru har flertalet gånger har fått priser för mest nöjda bilägare. Nu skall Autohype få klämma och känna på denna framgångssaga och se om den verkligen förtjänat dessa utmärkelser.

Subaru Outback #10

Subaru Outback kom till för 21 år sedan och är bilen som blivit kopierad av flertalet andra biltillverkare; bl.a. Volvo med sin XC70.

Vår Outback var utrustad med Subarus boxer på två liter och 150 hästkrafter. En diesel och endast en bensinare på två och en halvliter och 175 hk finns att tillgå. Automatlådan är en total symbios med dieselboxern och växlar fint och följsamt genom hela registret, växellådan har programmerats av Subaru så att inga onödiga upp och nedväxlingar i tid och o tid görs, utan som en diesel sig bör utnyttjar vridmomentet.

Subaru Outback chassit känns väldigt sofistikerat och är riktigt behaglig även i lite hårdare kör situationer. Subaru har gjort ett bra jobb med att få ned ljudet från vägbanan och inne i kupén så kan man så gott som viska och ändå bli hörd av sina medpassagerare.

Subaru Outback #8 Subaru Outback #9

Outback exteriören har fått sig ett rejält lyft och fått sig mer än europeisk touch. Subaru har i ärlighetens namn inte lagt sitt fokus på det estetiska utan funktionalitet och praktikalitet.

En parantes, Land Rover Defender är ytterligare ett bevis på detta med att utseende inte alltid är så viktigt då man haft samma designspråk i drygt 60 år, men byggt en bil i grunden som klarar allt annat.

Den europeiska moderna looken med mer fyrkantighet har även Subaru anammat. Den sex kantiga väldesignade grillen, sidospeglarna som man val att ha på dörr kanten istället som istället för den traditionella placeringen som de flesta har på A-stolpen, snyggt och funktionellt.

Även främre och bakre belysning har blivit mer kantiga, och smälter liksom inte in i karossen utan en mer utanpåliggande look, mycket premium. Outback har växt till sig både på längden och bredden och även bagageutrymmet har växt till sig med detta har medfört till att även interiör måtten har ökat.

Subaru Outback #7Även interiören har också fått sig ett rejält lyft och andas premium rakt igenom. Materialvalen har Subaru gjort ett bra jobb med och det känns väldigt påkostat. Man har lagt mer tid på att få till detaljerna i interiören för att höja upp sig till en mer premiumnivå vilket uppskattas och i ärlighetens namn även lyckats.

Ett bra exempel är hela mittkonsolen där man lagt in en krom detalj på den elektriska handbromsknappen eller det skifferliknande dekorinlägget som finns vid växelväljaren. I det stora hela, välgjord interiör med stora utrymmen både fram och bak. Men, en totalt ologisk detalj för den som inte är en tidigare Subaru ägare är att Subaru valt att placera mittplatsens övre bältesfästpunkt i taket, märkligt och ologiskt.

Subaru Outback #5 Subaru Outback #6

Subarus användargränssnitt i infotainmentsystemet är avsevärt bättre än i tidigare Outback, men skärmens reaktionsförmåga är seg och glaset ger ifrån sig alldeles för mycket speglingar.

Vår Subaru Outback var utrustad med det stora paketet när det gäller utrustning som valt att kallas Summit. I detta paket hittar vi bl.a. säkerhetssystem som dödavinkelvarning(BLIS), filbytesassistans och varningssystem för bakomvarande fordon om man backar.

Subaru har höjt ribban med sitt säkerhets tänk och valt att utrusta samtliga Outback oavsett utrustningspaket med EyeSight systemet som standard. EyeSight innebär att man får uppmärksamhetshjälp,autobroms med kollisionsvarning, adaptiv farthållare, linjevarnare / körfältshjälpsystem.

Konklusion:

Subaru har gjort ett väldigt bra jobb med sin Outback. Man märker omgående när man sätter sig i kupén att detta har varit en resa på 21 år som Subaru har tagit lärdom av. Alla vi kunder är inte ute efter funktionalitet utan vi vill även ha en snygg bil.

Volvo XC70 och Passat Alltrack som är dom stora rivalerna i det här segmentet, skall se upp och inte slå sig för bröstet. Det är ju ändå Outback som är fader till dessa bilar och den stora silverryggen i det här segmentet. Avslutningsvis, mycket bil för pengarna trots en prislapp på 390 700 kronor som vår bil hade.

 

 

Modell  Subaru Outback
Motor  4-cyl boxerdiesel 2.0l
Hästar / Nm  150 hk / 350 nm
Maxhastighet  192 km / h
Acceleration  9.9 sek
Förbrukning enl. tillverkare  6.1 l / 100 km
CO2-utsläpp  159 g / km
Skatt  3605 kr.
Pris  fr. 319.900 kr (testbil 390.700 kr.)

 

 

 

 

 

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *