Biltest: Land Rover Discovery – 2016

Autohype har fått till sig terrängbilarnas urmoder,Land Rover Discovery. 

Under vår vecka så hade vi turen att få till oss lite snöfall och att få ”lite” smak av vad denna bilen är kapabel till, och vad som den är konstruerad till att göra. Besvikelse?  Svaret kommer längre ner.

Land Rover som sedan 2008 ägs av indiska företaget Tata som till en början faktiskt tillverkade tåg. Det var året 2008 när bilindustrin blödde som mest som dåvarande ägaren Ford, sålde ut sina premium märken bl.a. Jaguar och Land Rover.

Tata tog då chansen att förvalta dessa gamla och traditionella bilmärken så att omvärlden ännu en gång kan få njuta av den brittiska ingenjörskonsten. Det var lite historia om Land Rover och deras resa till där dom är idag.

Discovery #6

Discovery #3

Autohype redaktionen har tidigare endast testat Range Rover Evoque, och förväntningarna på Discovery var därför inte så höga men så fel vi hade.

När man ser den så reagerar man direkt på hur enorm och fyrkantig den är, som två Lego bitar på varandra. Känns robust och snygg samtidigt. Men till skillnad från andra SUV:ar så är detta en bil som mer eller mindre kan ta sig fram oavsett vilket underlag eller miljö man utsätter den för. Discovery är byggd för att ta sig fram i terrängen men klarar sig minst lika elegant på på asfalten.

Land Rover Discovery exteriören är nog något som är fulsnyggt men andas helt klart premium kvalitet. Land Rover har ju varit med ett tag (sedan år 1948). Discovery karossen är så pass hög att man valt att bistå ägaren med ett klistermärke på solskyddet, för att underlätta för ägarna när man skall köra in under tak.

Discovery #10

Fronten är som allt annat riktigt råbarkad men elegant både när man tittar på de enorma strålkastarna som skall belysa när Discovery är ute på upptäcktsfärd ute i Kalahari öknen eller grillen som ser ut att kunna motstå vilket träd som helst när man är ute i den djupa regnskogen. Riktigt brutal front.

När man sätter sig bakom ratten så är det inte sämre där. Allt känns rejält men ändå sofistikerat tilltaget med rätt materialval. Vred och knappar är gummerade och stora nog att hanteras med vantar på händerna.

Funktion och form i ett är något som Land Rover vill ge sina äventyrare. T.o.m. bilbältesfästet där bak är riktigt robust tilltaget men lite pilligt då fästet fjädrar ner hela tiden. Det märks att man har närmat sig premium segmentet Range Rover med Discovery. Utrymmena rakt igenom kupen är tilltagna och vår testbil hade en även tredje sätesrad med två stolar som fälldes upp på mindre än en minut.

Discovery #12En vuxen på på 180 – 190 cm sitter mer än bekvämt där bak. T.o.m. under långresorna. Och är även en extra rolig grej för de små i familjen.

Discovery är utrustad med Land Rovers Terrain Response System & Gradient Release Control som man började att jobba med 2001 som togs fram eftersom det inte fanns på marknaden hos någon bilproducent. Det har gjort att man har utvecklat så att med en enkel knapptryckning så anpassar sig bilen efter vilket väglag man kör under. Om man kör över stock och sten, eller om man kör i lervällingen och snö. Fem olika lägen finns att tillgå. Genialt.

Discovery #14Land Rover Discovery är en rejäl bil och väger in på 2570 kg men denna bil slutade inte att förvåna oss på Autohype.

Kördynamiken är av världsklass och man kan inte tro att man sitter bakom ratten på en stor SUV på drygt 2.5 ton. Finns inget tillstymmelse till att man kör manövrerar en stor SUV, utan liknas mer till ratten bakom en herrgårdsvagn och bränsleförbrukningen, V6 dieseln på 256 hk var även den förvånansvärt låg med tanke på höjd och vikt.

Färddatorn visade oss 7.5 l / 100 km under vår testvecka men när man räknar med papper och penna så hamnade vi närmare 8.7 – 8.9 l / 100 km, helt klart väl godkänt på en bil med denna kaliber.

Discovery #8Discovery #9Nu har det lovordats ordentligt runt Discoveryn, men lite ris får den trots allt. Infotainmentsystemet var lite väl segt emellanåt och skulle behöva få sig en mjukvaruuppdatering på kommande modell och så var det en irriterande detalj med bilbältena bak. Bälteslåset har en fjädring, så att när bältet inte inte används så går det ned i mellan sätena och kan vara riktigt petigt att få upp bälteslåset, speciellt för dom små; när det äntligen skall åkas på nya äventyr.

Konklusion:

Land Rover Discovery är i Autohypes mening, bilvärldens svar på Kinder ägget. Tre överraskningar i ett som resulterar i följande: Den ultimata familjebilen / terrängbilen / stadsbilen.

Bränsleförbrukningen var även den förvånansvärt låg för denna klassen av bil men smakar det så kostar det. Vår bil kostade 744.700 kr men med ett från pris som landar på 516.900. Jämfört med Volvo XC90 som börjar på 522.000 kr men XC90 har inte ens i närheten av terrängegenskaperna som Discoveryn har så det gäller att se över sina behov av bil.

Modell  Land Rover Discovery HSE – 2016
Motor  3.0 L SDV6
Hästar / Nm  256 hk/600 nm
Maxhastighet  180 km/h
Acceleration (0-100 km/h)  9.3 sek.
Förbrukning enl. tillverkare (blandad)  7.7l/100km
CO2-utsläpp  203 g/km
Skatt  5900 sek.
Pris  Från 516.900 sek (testbil: 744.700 sek.)

 

 

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *