Biltest: Audi A6 Competition

Audi fortsätter att ta fram stora motorer med allt mer kraft men som varken går under namnet S eller RS och istället Competition denna gången.


När Audi nämnde för oss att dom hade en Audi A6 Competition som vi kunde testa så var det nog första gången på länge som vi stod som ett frågetecken då vi inte hört talas om en “Competition”.

Inte helt oväntat tog vi upp telefonen och började googla på denna bil. Och ännu en gång när det gäller Audi fick vi oss en positiv överraskning.

Audi A6 Competition är en bil med en V6 dieselmotor utrustad med dubbla turboaggregat, vad kan gå fel?

audi-a6-comp-2

Det inte mycket som skiljer en A6 Competition gentemot en vanlig A6. Det är faktiskt bara är 6 hästkrafter i skillnad men nästan 100 000 kr när det kommer till priset.

Vad är det då som gör att A6 Competition sticker ut?

När man ser bilen för första gången så reagerar man på fälgarna, som endast är tillgängliga till Competition och synd är det för dessa fälgarna sticker verkligen ut och passar Audi perfekt. Något annat som vi reagerade över är de enorma främre bromsoken på bilen som vi annars bara skulle få se på S6 eller RS6. De får bilen att se lite mer “sportig” ut fastän den har en diesel och saknar ett S-märke.

Audi A6 Competition är utrustad med en V6:a diesel, och tillsammans med två turboaggregat så avverkas 0-100 på fem sekunder. Det känns i magen när man trycker på gasen, ännu mer om man trycker ner kickdown då bilen får en “overboost” i några sekunder och istället har 346 hästar.

audi-a6-comp-3

Det är nog första gången som vi kan njuta av hur en V6:a diesel låter och speciellt från Audi som annars brukar vara lite snåla med motorljudet. Vi kan inte säga att det låter som en V8 precis men fortfarande tillräckligt för att leendet ska växa på en.

Audi har sedan dag ett för Autohype en även tidigare varit duktiga på att hitta komforten när det kommer till längre körningar och ibland gäller det att även ha lite nöje i körningen och inte bara ta sig från A till B, i alla fall enligt oss.

När vi kommer till insidan så har det inte hänt mycket och detta ser ut att hålla i sig ett tag till där inredningen fastän såpass dyr bil inte kommer med något speciellt eller nån ny teknik, det är ju ingen hemlighet att Audi jobbar på en ny A6 med bland annat ny inredning, frågan är bara när vi ska få se den och kunna stryka dagens interiör från listan.

Vi hoppas bara att Audi inte går i samma spår som VW att utrusta sina bilar med touch, en funktion som enligt oss inte alls är praktisk i en bil utan att man behåller “styr-ratten” på mittkonsolen för att bläddra bland menyerna.

audi-a6-comp-6

Gällande förbrukningen hos Audi A6 Competition så finns även möjligheten att köra lugnt och därmed även få ner förbrukningen och på landsvägskörning fick vi ner den till cirka 6,3/100 km och enligt oss med tanke på storlek på bil och motor är detta helt ok.

Vid lättare omkörningen eller körning på motorvägen så märks det ganska snabbt att turboaggregaten vill jobba och man kommer snabbt upp i hastighet och omkörningar har aldrig varit lättare med en Audi som med denna A6 Competition.

Konklusion:

Audi A6 Competition är en rolig bil med skönt motorljud och ett par starka hästar under huven, men mycket mer än så är det tyvärr inte så det fortfarande är en A6 som börjar bli “gammal” när det kommer till interiören. Att det skiljer såpass lite när det kommer till en 3.0 V6 competition och icke-competition får nog många att fundera en extra gång, men vi hoppas att Audi fortsätter med Competition-bilar men att dom i framtiden slänger in lite mer utrustning och gör den lite mer “exklusiv”.

Att spendera så mycket mer pengar för samma V6 fast med dubbla turboaggregat som i slutändan bara ger sex hästkrafter mer eller 20 mer vid overboost är ett argument som vi ser att Audi har svårt att vinna, men intresset finns och har man inte råd varken köp eller bränsle med en V8 så kommer ni nog gilla hur V6:an i competition vrålar.

 

Modell Audi A6 Competition
Motor  3.0 L V6 bi-turbo
Hästar / Nm  326 hk (overboost 346)/ 650 nm
Maxhastighet  250 km/h
Acceleration (0-100 km/h)  5.1 sek.
Förbrukning enl. tillverkare (blandad)  6,4l/100 km
CO2-utsläpp  169 g/km
Skatt  4127 sek
Pris  Från 646.200 sek

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *