Biltest: BMW X1 -2016

BMW:s minsta SUV och även den som sticker ut mest när det kommer till kvalitet och utseende, men kommer X1 att hålla måttet fastän nytänk från BMW?

När vi tänker eller hör BMW tänker vi oftast på lyxa och moderna bilar, när vi första gången fick höra om X1 som är BMW:s minsta SUV så blev man lite skeptisk men ändå nyfiken.

Det man var skeptisk över försvann ganska så snabbt när man såg bilen köras fram åt en och man satte sig i bilen. Väl inne i bilen så känns det fortfarande som en BMW men sen fanns det några detaljer som skiljer sig från det man annars är van vid hos tysken.

bmw-x1-img05

Den största överraskningen kom i mittkonsolen där vi annars har en “mini-spak” som växelväljare har vi istället en större spak som vi annars är vana att se hos Asiatiska tillverkare. Inget fel med de utan mer en detalj som vi inte är vana vid efter att ha kört flertalet BMW-bilar.

Men allt annat inne i bilen skriker BMW, ratten, infotainmentsystemet med skärm på 6,5 tum, AC-reglagen, stolarna och allt annat som får ens uppmärksamhet. Materialvalet man har i X1 skiljer sig inte särskilt mycket från andra BMW-modeller men på vissa ställen i bilen så känns det lite mer plastigt samt att man får känslan av att allt kanske inte riktigt sitter på sin plats eller knackar och har sig när man trycker mot bara rör vid det, sådana detaljer som inte uppmärksammas som ägare kanske men värt att poängtera.

bmw-x1-img10

Första sträckan efter att ha hämtat upp X1:an var på cirka 150 km och var en perfekt sträcka för att lära känna bilen och för att få en känsla för komforten som precis som BMW:s andra SUV:ar är alldeles utmärkt.

Det känns verkligen som att man sitter i en liten mini-suv här men att BMW ändå inte har snålat när det kommer till komfort eller bullernivå i bilen. Motorn som vi hade var en 2.0 liter dieselmotor på 190 hästar och här snackar vi om en tyst motor när man väl sitter inne i bilen och kör. Enligt BMW så ligger den blandade förbrukningen på cirka 5.1 liter / 100 km vilket vi skulle vilja höja lite till i alla fall 5.7-5.8 men fortfarande enligt oss helt klart godkänt.

bmw-x1-img05

Fastän vi hade 190 hästar att få fart på bilen med så kändes den väldigt trött och det var inte mycket drag i bilen, men istället får man nöja sig med att man får behålla lite mer pengar i plånboken då förbrukningen är lägre och vid längre och jämn körning kan man få ner förbrukningen rätt så rejält.

Det finns större motorer att välja mellan men enligt våra kollegor som provat på X1 xDrive25d så tycker dom att man ska satsa på xDrive20d på 190 hästar och istället lägga dom 30-35 000 kronor på utrustning i bilen som man kan ha nytta av som t.ex säkerhetspaket eller liknande.

Även BMW X1 möjligheten till att ändra körläge från komfortläge till Sport+-läge där vi märker en rätt så stor skillnad när det kommer till hur hård bilen är/blir till att gaspådraget förändras radikalt i Sport+-läget som försöker få bilen att kännas piggare än vad den är, rolig detalj men i vårt fall var det komfort och eco-lägen som låg i fokus denna gången.

bmw-x1-img09

Fastän det är en såpass liten bil till storleken så har BMW ändå lyckats få till med utrymme inne i bilen, även bak. Stolarna bak går även dom att justeras i längsled med 13 cm vilket kan låta lite med är alldeles tillräckligt för lite extra benutrymme.

BMW X1 är helt klart en bil för en lägre prislapp än vad vi annars är vana vid hos BMW men med kvalitet som heter duga. Det märks och känns att BMW vill inte snåla på kvalitén fastän det är en mindre bil för en lägre prislapp utan vill bevisa att man kan bygga kvalitetsbilar som är mindre och billigare.

Modell BMW X1 xDrive20d -2016
Motor/hk  4 cylindrig 2.0 liter – 190 hästar
Nm  400
Maxhastighet  219 km/h
Acceleration 0 – 100km/h  7.8 sek.
Förbrukning enl. tillverkare  4.9 l/100km
CO2-utsläpp  118 g
Skatt  1 989 kronor
Pris  Från 335 500 kronor

audi-rs6-1

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *