Biltest: Mercedes-Benz ML350 Bluetech

ML350 är bara en av många SUV:ar från Mercedes. Komfort, stor, bränslesnål… kan det vara den perfekta SUV:en?

Att köra större bilar har nog inte särskilt många emot och att även få sätta sig i en Mercedes med klassen större som ML350 gör att allt bli lite roligare. Men vi hade inte bara i uppdrag att känna av hur rolig bilen är utan även se om komforten och speciellt bränsleförbrukningen kan bli i alla fall billigare än vad många tror med en stor bil som ML350.

När man hoppas in i bilen känner man igen sig från dom tidigare Mercedes bilarna som vi har testat men mittpanelen är lite annorlunda denna gången och den är betydligt mycket högre upp än vi tidigare vana vid, stort plus enligt oss. Mittkonsolen hade förutom tre olika rattar som ställer in hur fjädringen samt bilen ska bete sig beroende på var man kör, så fanns det även ett stort fack samt dryckeshållare som Mercedes lyxa till med att man kan välja om man ska kyla eller värma sin dricka i hållaren och allt detta med enkelt knapptryck, kan låta onödigt men var utmärkt för oss under den varma sommarveckan vi hade bilen.

När det kommer till dom tre styr-rattar så har vi ena som vi är vana vid och styr hela ljudsystemet m.m. bredvid den hittar vi möjligheten till att sänka och höja bilen manuellt vid behov, denna ratt går även att trycka ner så den inte är ivägen eller att man råkar komma åt den, sen den sista ratten kan man ställa in lite hur bilen och driften i bilen ska bete sig om man t.ex kör offroad, kör med släp eller helt enkelt vill sporta till de med Sport-läget som gör bilen lite styvare och lite lägre. Även den ratten kan man enkelt trycka ner så den ”försvinner” och inte är i vägen för oss.

mb-ml350-5 mb-ml350-7

När det kommer till stora bilar som ML350 så är många oroliga för att köra stora bilar och att känslan för att köra en bil i denna storlek ska vara svår, komplicerat och speciellt när man ska parkera och liknande. Mercedes har lyckats göra att köra just ML350 inte alls känns allt för svårt och efter att man bara kört nån timme så känns det som att köra vilken bil som helst i den mindre klassen. När det gäller att parkera så har Mercedes underlättat även detta genom olika system samt kameror som gör att man har full kontroll runt hela bilen och behöver egentligen inte vara rädd för nått då bilen förvarnar en i god tid och risken att köra in i något eller någon är relativt liten om man håller en låg hastighet.

mb-ml350-2 mb-ml350-3

Vi har alltid tyckt om fronten på dom flesta nya modellerna från Mercedes och så även hos ML350, men när det sedan kommer till baksidan av bilen så är vi mindre nöjda då det inte alls känns lite ”modern” som framtill samt att det på nått sätt känns halvfärdigt. Mycket kromade detaljer som uppskattas och skapar den lite mer lyxiga känslan men tyvärr inte mer än så. Hela formen baktill på bilen är enligt oss inte särskilt snygg och vi hoppas att nästa generation av ML350 får en ny bak som är i klass med GLA eller GLC som helt klart har en snygg design fram och bak.

Inte helt oväntat så är även denna bilen full med den senaste tekniken och frågan som många ofta ställer oss är om allt som Mercedes utrustar dessa bilar med verkligen fungerar och svaret är enkelt, JA. Det som är ännu bättre är att man egentligen inte behöver göra särskilt mycket om man bara vill att det ska funka utan det är bara att sätta sig i bilen och börja köra, systemet är aktiva redan från start och andra aktiveras vid t.ex påslag av farthållare m.m.

Det är nästan det som är så bekvämt och imponerande med Mercedes och det är att det bara fungerar, man behöver inte krångla till de att ställa in allt utan det funkar precis som det är tänkt och skulle man ändå vilja pilla och ändra på inställningar så finns allt beskrivet tydligt i färddatorn vid hastighetsmätaren som man kan navigera via knapparna på ratten. En sådan enkelt sak som knappar på ratten kan ibland struligt att förstår sig på och vi har faktiskt varit med om biltillverkare som krånglat till de rejält med just knapparna på ratten när det gäller att navigera sig.

mb-ml350-4

En av sakerna som många har som bekymmer när det kommer till SUV-bilar överhuvudtaget är att dom alla drar mycket bränsle och vi har varit med om bilar som drar nästan löjligt mycket, men med ML350 var det annorlunda. Vi körde mellan Stockholm och Göteborg där just den vägen vi körde inte enbart var motorväg men fortfarande en sträcka på nästan 500km och vi fick chansen att egentligen prova på allt som har med bilen att göra vid längre sträckkörning. Vi var precis som alla andra nyfikna på hur förbrukningen skulle se ut och vi fick oss en rätt så rejäl överraskning. Vi körde första halvan i snitt 120km/h och där lyckades vi får ner förbrukningen till ca 0.7-0.74l/100km och för att vara en Diesel kanske de är mycket för några men ha i åtanke att vi kör en bil på över 2 ton. Vi måste säga att förbrukningen är mer än OK om man ser till storleken på bilen och motorvolymen, att lyckas få ner förbrukningen till endast 0.7l/100km är enligt oss väldigt bra och hoppas att flera kan lära sig av att skapa snåla bilar fastän dom är stora och roliga att köra.

Men en annan sak som kanske inte många tänker på är att fastän det är en diesel och den drar mycket så är skatten på den som man ska betala en gång om året rätt så hög. Vår testbil som var en ML350, alltså en 3.5 liters V6 kostar strax över 5000kr om året att skatta, en avgift som inte allt för många tänker på när man har i planer på att köpa en såpass stor bil.

Stor brukar oftast betyda dyr bil och så är det i detta fallet också, ML350 är ingen billig bil och nu när den även fått sig en ersättare GLE som liknande har ett pris på 617 000 kr om man tänker motorval samt utrustning som i vår ML 350, lite dyrare men även lite snyggare samt större bil. För dom pengarna får man även en rymlig bil med senaste säkerheten men även en rolig bil att köra som Mercedes lyckats ner förbrukningen på rätt rejält fastän sin höga vikt.

mb-ml350-1

Men finns det några brister med ML350? Är verkligen allt perfekt på denna bilen? 

Det finns mindre brister som egentligen påverkar något till helheten eller som skulle kunna åtgärdas själva genom att snabbt trycka till eller liknande, som man brukar säga så är ingen perfekt och så inte heller ML 350 men inte långt ifrån denna gången.

Komfort, körglädje, teknik, säkerhet samt bränslesnål till viss del kan man inte kräva så mycket mer om man har en lite tjockare plånbok och är ute efter en SUV.

Mercedes-Benz ML350 Bluetech

Motor sexcylindrig på 2 987 cm³
Hästar 258hk
Förbrukning – Stads 3.9 l/100 km

– Landsväg 7.6 l/100 km

– Blandad 5.1 l/100 km

Bränsle Diesel
Acceleration 7,1 sekunder 0-100km/h
Topphastighet 225 km/h
CO2-utsläpp 169 g/km blandad körning
Växellåda 9G-Tronic
Pris Från 594 900kr

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *