Biltest: VW Scirocco R

VW gillar att skapa sina R-modeller men kan en så opraktisk bil som Scirocco verkligen bli bättre genom lite mer sport och fart? 

VW har varit duktiga på att ta fram R-modeller som är deras värstingar när det kommer till prestanda samt utseende och nu har även Sciroccon fått sig ett R-märke, men frågan är om det kan lyfta bilen.

För ärligt talat kan ingen påstå att Scirocco är särskilt praktisk på något sätt, men utseende har den och sticker ut i mängden samt att VW lyckats väcka en gammal goding till liv med sport i fokus.

När vi hämtade upp Scirocco R hos VW Sverige i Södertälje var det inte svårt att se eller höra att vår bil var på ingång, när man ser bilen första gången så får man sig faktiskt en mindre chock och detta en positiv sådan. Fälgarna, kjolpaketet, linjerna och mycket mer än så är svåra att inte vilka titta närmare på.
vw-scirocco-r-3

Jag personligen blev helt förtjust i linjerna speciellt från B-stolpe att baktill som har en annorlunda linje man inte är van att se vid bilar i denna klassen. När vi sätter oss i bilen första vi ser är sportstolar som inte bara är snygga utan även får en att sitta på plats, till en början lite obekväma om man inte är van vid den formen på stolarna men man sätter sig snabbt på plats och när man börjar köra så förstår man snabbt att stolarna kommer ha stor nytta. Men tyvärr fann vi en brist redan efter några minuter med passagerarstolen där man missat att vika in skinnet under en plastram som sitter vid nackstödet, en liten detalj man inte vill se om man ger extra 40 000kr för bara stolarna. En annan detalj gällande stolarna som vi bara hatade var att eftersom detta är en coupe-bil så måste man fälla fram stolarna för att få in folk bak, handtaget är snyggt integrerat i stolarna men tyvärr så fäller den bara sättet framåt och skjuter alltså inte fram hela sätet så där får man leta fram handtaget och få ur sig några svordomar varje gång någon ska sätta sig bak.

Utrymmet bak i bilen är begränsad och det kommer nog inte som någon större överraskning då detta är en tvådörrars bil med begränsat utrymme och utrymme är inte precis i fokus hos denna bil. Bagageutrymmet är även det begränsat med en liten öppning men måste säga att det är relativt djup för att vara så liten bil och vi lyckades få in två resväskor utan problem, men tyvärr inte mer än så.

vw-scirocco-r-5 vw-scirocco-r-6

Vi körde iväg och man har inte snålat med ljudet från avgassystemet denna gången och tycker man att Golf R låter mycket då ska man verkligen ta sig en tur i denna Sciroccon. Ärligt talat så är det som att köra vilken annan VW som helst fast denna gången har vi lite mer oljud samt lite mer hingstar dra nytta av.

Men vårt mål med denna bil var att under ett par veckor ha en längre roadtrip runt i Sverige och det allt från motorväg till mindre landsvägar där vi ska försöka hitta en balans om det är nödvändigt med 280 hästar på en bilsemester. Vår resa gick från Stockholm-Göteborg-Halmstad-Malmö-Kristianstad-Kalmar-Stockholm/Södertälje. Sträckan kanske låter som det bara är motorvägskörning men den längsta motorvägskörningen vi fick var mellan Göteborg och Malmö.

Som vanligt när vi kör iväg med 280 hästar så blir man lite tung på foten till en början men något som snabbt går över och vi märker snabbt att man får många ögon på bilen med tanke på hur ovanlig den är och man inte ser Scirocco allt för ofta på vägarna, inte lika ofta som en Golf i alla fall.

Vår bil var utrustad med DCC (Adaptiv chassireglering) där man kunde välja mellan Normal, Sport eller Comfort och skillnad blev det speciellt när man körde längre sträckor där man inte alltid vill höra avgassystemet sjunga som det gör rätt så rejält i Sport-läge.

Vi har aldrig kört längre sträckor med sportstolar som det var i denna Sciroccon och vi blev väldigt positiv överraskade att man satt både skönt och hela tiden på plats även vid längre körningar. Dom som kört lite längre vet att man ibland har en tendens att “glida ner” i stolen och får hela tiden rätta till sig, inga problem här då stolen ser till att man sitter på plats samt stabilt.

vw-scirocco-r-4 vw-scirocco-r-1

Vi kan inte säga att vi hade stor nytta till dessa 280 hästar på motorvägen men när vi kom till landsväg och närmade oss Skara var det andra bullar och äntligen kunde vi få se vad bilen går för och visst vakna den till liv. Omkörningar utan några som helst problem och fastän det var blöt och regnade så höll sig bilen stabilt på vägen utan några som helst oroligheter för vattenplaning eller att man skulle tappa grepp.

Men var det roligt? Underhållande? 

Stundvis var det roligt och speciellt när man skulle få bilen att jobba lite mer, men motorvägskörning kan vi inte säga var särskilt bekväm eller stadskörning då Scirocco R är en väldigt hårdbil vilket gör att varje brist på vägen känns av och oljud inne i bilen får man räkna med där VW inte verkar ha tänkt särskilt mycket på ljudnivån inne i bilen, det är den känslan man får.

vw-scirocco-r-7

Det är en rolig bil men kanske inte den bäst anpassade bilen om man ska på bilsemester först och främst med tanke på bagageutrymmet samt om man är fler än två personer kan dom som får sitta bak rätt så obekvämt efter bara någon timmes körning.

Förbrukningen då?

Det är ingen bränslesnål bil detta och med en 2.0 liters motor gör inte hela saken bättre, när vi körde på motorväg med en hastighet på 110km/h i snitt fick ner förbrukningen till 7.4l/100km vilket kan svida i plånboken om man ska köra riktigt långt. Stadskörningen ska vi nog inte nämna där vi var uppe i nästan 9l/100km och var svårt att få ner, men alla vet att stadskörning alltid är där bilen får jobba mest vilket gör att den drar mest.

Slutsats

Scirocco R är helt klart en rolig bil, körglädjen finns där delvis men oljudet kan göra att längre körningar bli jobbiga om man inte väljer att dra på ljudet lite extra. Komforten finns där när det kommer till stolar men inte mycket mer än så då chassit samt fjädringen gör bilen extremt hård och man vill försöka väja för så mycket hinder som möjligt.

Vi får bara hoppas att VW låter Scirocco leva vidare och kanske får se mer än bara facelift inom kort på bilen, vi misstänker att det inte första prio då de inte säljer allt för bra men hålla tummarna kan vi göra.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *