Det är inte allt för ofta som vi får testa på bilar som vi fastnar för redan dem första dagarna och egentligen inte hittar några fel på bilen.

Vi vet att alla bilar har självklart sina brister och dem flesta bilarna som vi har testat på under vår tid nu har då och då haft några mindre brister, mekaniska som tekniska.

Jag har ärligt talat aldrig tyckt om tidigare Tiguan modellen då jag tyckte att den inte hade former som en ny modern bil borde ha idag, men nya Tiguanen är en helt annan historia.

Denna bilen fastnade jag personligen ganska snabbt för men visste att med tanke på hur många bilar som VW tillverkar varje dag att kvalitén kan komma att lida hos den nya modellen. När vi äntligen fick prova på nya Tiguanen blev det en 2.0 TDI DSG7 med R-line paket som ska få den att se lite sportigare ut och vi kan redan nu säga att just detta paketet är nästan ett måste för denna bilen.

Den nya Tiguanen har både blivit längre och bredare mot sin föregångare och det märks ganska snabbt både när det kommer till utrymmet inne i bilen men även bagaget. Även hjulfrigången har växt till sig med 11 mm vilket nu ger totalt 200 mm och är något nästan är ett måste hos dagens SUV-bilar.

vw-tiguan-2

Men ok, bilen är större och tuffare men är det verkligen allt vi är ute efter?

Interiören hos nya Tiguan finns det inte mycket att tala om, det är som vi känner till Volkswagen sedan tidigare där den största nyheten denna gången är den lilla ratten vi hittar nedanför växelväljaren som nu är där man väljer sin körstil (DCC) samt om man ska köra offroad eller dylikt. Det är kul att VW vågar sig på lite nytt men ärligt talat hade jag gärna velat se DCC med knappar precis som i tidigare modeller och sen endast ha offroad-funktionerna på denna ratt.

Fastän att Tiguan är en mindre SUV så har andra bilmärken i samma klass problem med att få till utrymme i baksätet men detta har VW gjort riktigt bra där tre personer får plats där bak utan som helst problem som ger gott med benutrymme tack vare att man lånat lite utrymme från bagageutrymmet.

En stor nyhet hos nya Tiguanen är växellådan, DSG7 som är en sjustegad DSG-låda och som vi har saknat detta, speciellt vid långkörning. Även motorn är snål i drift, väldigt snål med tanke på storleken på bil. Vi körde längre sträckor med bilen och fick ner förbrukningen som bäst till 5.9 liter / 100 km vilket enligt oss är bra, väldigt bra för sin klass. Stadskörningen ökade lite självklart men höll sig fortfarande runt 7.7-8.0 liter / 100 km.

vw-tiguan-5

Fyrhjulsdriften är också numera standard hos Tiguan så vi kommer alltså inte se någon modell utan fyrhjulsdrift. Detta är ett BorgWarners Haldexsystem generation fem som har det unika att driva även på bakhjulen snabbare än någonsin, när man väl kör och hamnar i situationer där man behöver driva på alla fyra hjulen inte märks av.

Vi tycker om mycket med Tiguan, om inte allt. Bilen har en hög komfort både när det kommer till dämparna men även ljudnivån inne i bilen. Växellådan gör ett utmärkt jobb och det spelare ingen roll vilket körläge vi väljer. Bilen har gott med utrymme för fem fullvuxna. Minuset som kan uppstå för många är bagageutrymmet som kan bli lite för litet, men ett stort plus är att det senare i år kommer komma en större Tiguan modell som ska kunna ha sjusäten och alltså betydligt större bagageutrymme.

Även motoralternativen kommer att öga där de kommer en 190 hästars diesel som VW kommer lägga stor fokus på i Sverige. Men den modellen som vi ser fram emot mest är hybriden som vore perfekt för en bil i denna klass.

VW Tiguan har många fördelar om inte alla där vi inte var med om några som helst brister i bilen och det är nog även första gången som vi är med om detta med tanke på prisklassen på bilen där man får mycket bil för pengarna och har flera bra motoralternativ redan nu.

Modell VW Tiguan -2017
Motor/hk  2.0 TDI – 150hk
Nm  340
Maxhastighet  201 km/h
Acceleration 0 – 100 km/h  9,3 s
Förbrukning enl. tillverkare  5,6  l/100 km
CO2-utsläpp  146 g
Skatt  2928 kronor
Pris  Från 293 000 kronor