Polisrazzia mot Renaults anläggningar

Polisen har gjort flertalet räder mot Renaults anläggningar, i ett försök att skapa och bilda sig en uppfattning runt “dieselgate”- skandalen.

Räderna som ägde rum förra veckan vid Renaults högkvarter, Renault Technical Centre i Lardy och teknikcentret i Guyancourt, rapporterades först av lokala fackföreningar, men har sedan dess även bekräftats av Renault. I ett uttalande sade det att utredarna ville kolla den utrustning som används vid dess fabriker. Flertalet datorer som tillhör företagsledarna sägs ha beslagtagits. I ett uttalande uttalade CGT Renault facket, att räderna “är kopplade till följderna av riggade motorer från Volkswagen affären “, och bekräftade även att räderna hade riktats mot motorkontrollenheter.

I ett följande uttalande påvisade Renault att innan räderna så hade man redan testat fyra av 25 Renault modeller, och granskat dem innan det nya året. Testet har aktiverat “de franska myndigheterna att inleda produktiva diskussioner med Renaults ingenjörer”.

Enligt Renault, så är de senaste polisrazzior som man blivit drabbade av en del  granskningen för att ytterligare en gång på plats kunna göra materialundersökningar av en oberoende teknisk kommission. Och för att definitivt kunna bekräfta och säkerställa att resultatanalyserna inte blivit manipulerade. Trots en sådan granskning, säger Renault att man är övertygad om att deras bilar kommer att passera testen utan problem.

Renault har för närvarande stöd av den franska energi och klimat myndigheten (DGEC), och man säger även att dessa pågående tester kommer ge dom en möjlighet att förbättra Renaults utsläppsplan. Renault är en av flera biltillverkare som har välkomnat strängare testutföranden, i kölvattnet av utsläppsskandalen som bröt ut i september förra året.

Renault hävdar också att man inte har haft några “manipulationsanordningar” i det förflutna. En talesman sade: “Vi inbjuder alla dessa lagstiftningar och ramverk på marknader där vi är verksamma, vi har inga ”manipulationsanordningar” i någon av våra bilar och vi välkomnar de förbättringar som föreslås i Europa för NEDC [New European Driving Cycle]. ”

Aktien hos den franska biltillverkaren föll kraftigt i morse efter att de första rapporterna från räderna dykt upp, aktiekurserna sjönk med så mycket som 20%.

Volkswagen har utsatts för mest kontroll under utsläppsskandalen, men det är känt att myndigheterna skulle titta in hos fler biltillverkare. Tyska tjänstemän från den statliga fordonsmyndigheten sade så sent som förra året att de skulle undersöka 23 olika bilmärken.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *