Volvo uppmanar hela fordonsindustrin att standardisera laddning av elbilar

– Den globala fordonsindustrin måste införa en standardiserad laddinfrastruktur för elbilar, säger Peter Mertens, Senior Vice President för Research & Development på Volvo Cars.

För att stärka den växande efterfrågan på elbilar och säkerställa att kunder verkligen tar till sig tekniken, måste vi ha en enkel, standardiserad, snabb och internationell laddinfrastruktur menar Peter Mertens.

För att stödja arbetet mot en global standard för laddning av elbilar ställer Volvo sig bakom Charging Interface Initiative, ett konsortium av intressenter som bildats för att göra CCS (Combined Charging System) till standard för laddning av eldrivna fordon.

 – Vi ser att en förändring mot helt eldrivna bilar sker i takt med att batteritekniken blir bättre, kostnaderna mindre och laddinfrastrukturen kommer på plats. Vi har redan tekniken men laddinfrastrukturen är inte där riktigt än. Om vi ska kunna lägga oron för att inte hitta laddstationer bakom oss är ett globalt standardiserat laddsystem ett måste, säger Peter Mertens.

Systemet har både enfas- och snabb trefasladdning med hjälp av växelström på maximalt 43 kW samt likström på maximalt 200 kW, som i framtiden kan höjas till 350 kW – allt i samma system.

 Charging Interface Initiative håller just nu på med att titta på vilka krav som ska gälla för framtagningen av laddrelaterade standarder och certifiering för biltillverkare runt om i världen.

 – Vi är mycket stolta över att kunna bidra till och ta del av standardiseringen av laddsystem för elbilar. Avsaknaden av just en sådan standard är det som i första hand sätter stopp för att det ska bli fler elbilar på marknaden, säger Peter Mertens.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *